Elbilar

Japansk undersökning avslöjar hemligheten bakom BYD:s prisvärda elbilar

En nedmontering av kinesiska BYD:s elbilar i Japan har gett nya insikter i hur företaget kan erbjuda så prisvärda elbilar. Den centrala handels- och ekonomibyrån i Japan organiserade ett seminarium där man demonterade flera elbilar för att förstå varför andra tillverkare ligger så långt före.

Enligt Nikkei imponerade BYD Atto 3 på deltagarna med sin prissättning i förhållande till storlek och specifikationer. I Kina, där modellen kallas Yuan Plus, börjar priset på cirka 20 000 dollar. För detta får köparen en elbil med 201 hästkrafter och ett 50-kilowattimmars batteri som ger en räckvidd på 430 km enligt CLTC-standarden.

Ett större 60,5 kWh-batteri som ökar räckvidden till 510 km finns tillgängligt för ytterligare 1 400 dollar. Detta batteri erbjuds även på den europeiska versionen av Atto 3, som kostar nästan dubbelt så mycket som i Kina på grund av påslag och importtullar.

Undersökningen visade att BYD:s kostnadseffektivitet främst beror på att företaget tillverkar så många komponenter som möjligt internt och integrerar dem. Ett exempel är den så kallade “E-Axle”, som kombinerar åtta olika komponenter inklusive motor, växelriktare, transmission, styrenhet, ombordladdare, DC-till-DC-omvandlare och batteriövervakningssystem.

BYD Atto 3 valdes för detta projekt både på grund av dess internationella framgång och för att den rankades högt i 2023 års Japan EV of the Year. Kenichi Ito, direktör på industriföretaget Sanyo Trading och en av seminarieorganisatörerna, noterade att “kinesiska tillverkare lägger stor vikt vid lågkostnadsproduktion” och att “deras syn på kvalitet skiljer sig från japanska tillverkare.” Trots detta har BYD sålt 300 000 Atto 3 under det första produktionsåret från februari 2022.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.