Eldrivna arbetsfordon

Volvo Bussar utökar sitt elektriska utbud i Europa

Volvo Bussar expanderar nu sitt elektriska bussutbud för den europeiska marknaden. Satsningen omfattar den helt nya modellen Volvo 8900 Electric, en uppdaterad version av Volvo 7900 Electric samt chassierna Volvo BZL och BZR. Det utökade sortimentet är anpassat för olika typer av kollektivtrafik, från stadstrafik till intercity- och pendeltrafik.

”Många städer och regioner i Europa har kommit långt i elektrifieringen av citytrafiken och pendeltrafiken är ett naturligt nästa steg. Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda våra kunder hållbara, effektiva och högkvalitativa produkter som möter den efterfrågan”, säger Thomas Nylund, Europachef på Volvo Bussar. 

Ny modell för längre sträckor

Den nya Volvo 8900 Electric som är byggd på BZR-plattformen, är en lågentrébuss med kapacitet för upp till 110 passagerare. Modellen erbjuds i versioner med två eller tre axlar. Den tekniska specifikationen inkluderar möjlighet till dubbla motorer med en maximal effekt på 400 kW (540 hästkrafter). Batterikapaciteten kan uppgå till 540 kWh genom ett modulbaserat energilagringssystem.

”Rutterna inom pendlings- och intercitytrafik är väldigt olika. Med nya Volvo 8900 Electric har vi en flexibel och pålitlig lösning som kan optimeras och anpassas för våra kunders olika förutsättningar och behov”, säger Thomas Nylund.  

Uppgraderad stadsbuss

Volvo 7900 Electric som nu finns i 25 länder genomgår samtidigt en uppgradering. Modellen som även finns i en ledbussversion har etablerat sig som en framgångsrik elektrisk låggolvsbuss för stadstrafik.

Fokus på förarergonomi och säkerhet

De nya modellerna har fått en omarbetad förarmiljö med nydesignat instrumentkluster. Instrumenten och reglagen är placerade för att minimera distraktioner under körning.

Säkerhetssystemen i både Volvo 7900 Electric, inklusive ledbussversionen, och Volvo 8900 Electric överträffar gällande EU-krav och globala standarder. Särskild vikt har lagts vid skydd för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister.

Produktionsstart 2025

Chassitillverkningen kommer att ske vid Volvo Bussars anläggning i Borås. För karosstillverkningen etableras en ny produktionsanläggning hos samarbetspartnern MCV i Egypten. Produktionen av Volvo 7900 Electric planeras starta i början av 2025, medan Volvo 8900 Electric börjar tillverkas vid halvårsskiftet samma år.

”Tillsammans med vår partner MCV ser vi fram emot att få leverera premiumprodukter av högsta kvalitet till våra kunder och samtidigt fortsätta utveckla Volvo Bussars erbjudande med nya lösningar som möter både dagens och framtidens behov för city- och intercitytrafik”, säger Thomas Nylund.  

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.