Elbåt

Världens första elektriska lotsbåt med bärplansteknik till Sjöfartsverket

Som ett steg mot en mer miljövänlig sjöfart har Sjöfartsverket beslutat att investera i en helt unik elektrisk lotsbåt. Kontraktet för fartyget undertecknades nyligen. Den nya lotsbåten, som beskrivs som världsunik, kommer att drivas av en batteridriven motor och använda avancerad bärplansteknik.

– Vi är glada över det här tillskottet. Nu tar vi ett kliv framåt i vår omställning till fossilfrihet och bidrar till att driva utvecklingen framåt inom svensk sjöfart, säger Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Bärplanstekniken möjliggör för båten att ”flyga” över vattenytan vid hastigheter över 14 knop, en funktion som aktiveras enkelt med en knapptryckning av befälhavaren. Fartyget har en imponerande maxhastighet på 31 knop och producerar inga utsläpp under drift.

Sjöfartsverket som ansvarar för säkerheten till sjöss i Sverige driver för närvarande omkring 70 lotsbåtar fördelade på 23 lotsstationer längs landets kust. Båtarna spelar en avgörande roll i att transportera lotsar till och från fartyg för att säkerställa säkra hamnanlöp. Den nya elektriska lotsbåten förväntas bidra till en betydande minskning av utsläppen från dessa transporter. Enligt Sjöfartsverkets beräkningar kan den enskilda båten minska den totala utsläppsmängden för verkets samtliga lotstransporter med hela fem procent.

– Det här är revolutionerande för vår fartygsflotta och ändrar om vår spelplan helt. Den har potential att minska vårt klimatavtryck och på sikt sparar vi faktiskt pengar genom minskade bränslekostnader, säger Erik Eklund.

Investeringen i den nya lotsbåten är en del av Sjöfartsverkets större strategi för att ställa om till fossilfrihet senast 2045. Finansieringen kommer delvis från ett extra anslag som verket erhållit från regeringen under perioden 2022-2024, specifikt avsett för att påbörja omställningen mot en fossilfri fartygsflotta.

Tillverkningen av den elektriska lotsbåten kommer att ske på Nordirland av företaget Artemis Technologies. Planen är att fartyget ska tas i drift våren 2026. Projektet representerar inte bara en enskild investering, utan är också en del av en större omställning. Inom det kommande decenniet planerar Sjöfartsverket att byta ut större delen av sin lotsbåtsflotta.

Om Sjöfartsverkets nya lotsbåt

Båten är byggd i kompositmaterial med helelektrisk drivlina.

• Modell: Artemis EF-12
• Totallängd: 12,5 meter
• Bredd: 4,7 meter
• Djupgående: 2,2 meter
• Deplacement: 11 700 kg

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.