Vätgasdrift tar fart inom lastbilar, terrängfordon och generatorer
Interact Analysis har precis publicerat en analys baserat på en ny rapport där 2024 förutspås bli året då marknaden för vätgasdrivna motorer verkligen tar fart. Indien är redo att inta en ledande position tack vare sin strävan efter energioberoende.
Lastbilar
Under 2023 registrerades inga nya vätgasdrivna lastbilar (H2 ICE) förutom testfordon. Prognoserna pekar på att 40 nya vätgasdrivna lastbilar kommer att säljas under 2024, främst i Indien. Ashok Leyland och Cummins i samarbete med Tata Motors förväntas leda utvecklingen. Från och med 2025 förväntas marknaden växa snabbt med hundratals försäljningar och nå 10.121 fordon år 2030. Trots detta kommer H2 ICE-fordon endast utgöra 0,05% av de över 20 miljoner lastbilar som förväntas säljas globalt 2030.
Terrängfordon
Även marknaden för terrängfordon stod på noll under 2023 trots att JCB redan byggt många vätgasdrivna fordon utan att sälja dem kommersiellt. Under 2024 förväntas 23 vätgasdrivna terrängfordon säljas, främst lastmaskiner från JCB. Marknaden förväntas fortsätta växa och nå 2 720 fordon år 2030, även om detta är en liten del jämfört med de miljontals dieseldrivna terrängfordon som säljs varje år.
En order från Kina till Deutz för generatorer samt möjligheten för ytterligare beställningar kommer också att bidra till försäljningen av vätgasdrivna terrängfordon under de kommande åren.
Drivkrafter på marknaden
Försäljningen av vätgasdrivna lastbilar, terrängfordon och generatorer drivs av behovet att undvika beroende av utländsk energi (speciellt i Indien) och av miljöskäl – klimatförändringar och lokal förorening (i Europa, USA och andra delar av världen). Vätgasmotorer liknar dieselmotorer och kan tillverkas av företag med kompetens och produktionsanläggningar för dieselmotorer.
Det finns alltid regeringar eller stora företag som är villiga att satsa på ny teknik, men tidiga försäljningar innebär inte nödvändigtvis att en massmarknad följer. För att en ny teknik ska nå 5%-10% av marknaden måste den vara billigare eller tydligt bättre än den rådande teknologin, eller så måste den befintliga tekniken regleras bort på något sätt.
Utmaningar för massmarknaden
Att nå massmarknaden för H2 ICE är utmanande eftersom den totala ägandekostnaden för vätgasdrivna fordon är dyrare än för diesel- och elfordon, och de erbjuder inte större nytta eller fler fördelar jämfört med diesel. Dessutom saknas infrastrukturen för vätgas för närvarande. Diesel kommer att fasas ut snabbare för vägtrafik än för terräng, men i de flesta vägtrafiktillämpningar kommer eldrivna fordon att vara billigare än H2 ICE.
Ingenjörsmässiga framsteg
På den positiva sidan löses de tekniska utmaningarna för vätgasmotorer och fordon. Företag som JCB och Cummins har gjort stora framsteg med utmaningar som tändstift och sprickbildning. Livslängden för injektorer är fortfarande dålig men många företag är optimistiska att de kommer att förbättra detta.
Om kostnads- och infrastrukturfrågorna kan lösas har vätgas en ljus framtid inom kommersiella fordon.
Dessa slutsatser kommer från Interact Analysis nya H2 ICE-rapport som innehåller prognoser för H2 ICE-fordon fram till 2040, uppdelat efter region, fordonstyp och storlek. Rapporten jämför också H2 ICE med bränsleceller, batterielektriska, hybrid- och icke-elektrifierade fordon (främst diesel). Dessutom prognostiseras vätgaspriser och ägandekostnad för H2 ICE jämfört med andra drivlinor.
Rapporten lyfter också fram ledande leverantörer, för- och nackdelar med varje leverantör, samt tekniska, marknadsmässiga och lagstiftningsmässiga argument för att ge en komplett bild av marknaden.