Ny undersökning: Tesla levererar den bästa laddningsupplevelsen
Svenskt Kvalitetsindex har återigen genomfört sin årliga granskning av upplevelsen hos användare av publika laddoperatörer. För andra året i rad framhävs Tesla som ledaren i branschen, med en upplevelse som överträffar konkurrenterna inte bara i Sverige, utan även i andra nordiska länder.
Det genomsnittliga betyget av laddoperatörerna, som landade på 67,3, indikerar att medan kunderna generellt är nöjda finns det fortfarande utmaningar. Branschen, som beskrivs som omogen, kämpar med att erbjuda en enhetlig och sömlös kundupplevelse. Denna fragmentering bland laddoperatörerna bidrar till en blandad kundupplevelse överlag.
– Tesla presterar återigen väldigt bra även på nordisk nivå och levererar den bästa laddningsupplevelsen i Sverige, Norge och Finland. Tesla-kunderna är särskilt nöjda med hastigheten på laddningen samt laddnätverkets täckning, säger Johan Parmler, VD Svenskt Kvalitetsindex. Att återigen ha högst kundnöjdhet på nordisk nivå visar att Tesla fortsätter att möta kundernas föränderliga krav på ett tillfredsställande sätt fortsätter Johan.
Det finns dock utmaningar kvar att övervinna för att förenkla laddningsprocessen.
– När du tankar en bil med bensin eller diesel så stoppar du in ditt kort och sen börjar du tanka – det är enkelt. Som elbilsanvändare kan du behöva registrera användarkonton, ladda ned appar, skanna QR-koder, ange numret på laddstolpen och mata in kortuppgifter. Dessa två upplevelser är diametralt motsatta trots att det enda som skiljer dem åt är bränsletypen säger Calle Walmstedt, projektledare på Svenskt Kvalitetsindex.
Svenskt Kvalitetsindex betonar vikten av kundnöjdhet för att bygga lojalitet. Komplexiteten i laddprocessen, om den blir för stor, kan leda till att kunder överger en tjänst för en konkurrent. Studien belyser även hur viktiga faktorer som service och prisvärdhet blir allt viktigare.
– Det går inte att vara passiv längre. Aktörerna behöver förstå kundernas behov för att kunna vara proaktiva, visa omtanke och informera kunderna/användarna om relevant information. Det kan i sin tur vara avgörande om en användare ska bli eller förbli kund, säger Isabelle Nagy, analytiker på Svenskt Kvalitetsindex.
Med ökande priskänslighet bland konsumenterna, framförallt i ljuset av det rådande ekonomiska klimatet, blir det allt viktigare för laddoperatörer att kommunicera priser och prisförändringar på ett tydligt och tryggt sätt.
– Vi ser liknande trender i andra studier där priskänsligheten hos kunderna ökar. Priser och prisändringar behöver därför kommuniceras på ett tydligt sätt så att kunderna känner att det är tryggt och enkelt att välja aktör, berättar Isabelle.
Kundnöjdhet 2023