Scania och Wibax elektrifierar tunga tanktransporter i Finland
Wibax Logistics Oy och Scania Finland har tecknat avtal om leverans av en helt elektrisk Scania 45R dragbil för Wibax Logistics tunga tanktransporter. Leveransen av fordonet sker våren 2024 och därefter inleder Wibax tunga tanktransporter med en helt elektrisk fordonskombination som väger 64 ton. Det blir den första elektriska 64-tonnaren som går i trafik i Finland.
Elektrifieringen går snabbt framåt
I Finland finns det redan flera helt eldrivna leveransfordon för stadstrafik, men bara ett fåtal helt eldrivna kombinationer av tunga fordon. Den planerade leveransen av Scania 45R är en viktig indikation på att tyngre transporter också snabbt håller på att elektrifieras.
– Ny avancerad batteriteknik och serietillverkning av tyngre lastbilar möjliggör redan sådana transporter med en totalvikt på 64 ton, säger Scanias säljare Jussi-Pekka Huotila. ”Denna leverans möjliggjordes också genom noggrann beräkning och ruttsimulering. Scanias designverktyg för specifikation av elfordon säkerställer att kunden kan förses med rätt fordonslösning som bäst passar kundens verksamhet, säger Jussi.
Med detta exempel vill Wibax Logistics vara ledande inom hållbara affärer
Redan från böjan har Wibax flyttat fram gränserna inom logistikbranschen. Att vara en hållbar är ett av de kärnvärden som styr Wibax verksamhet. – Vi har satt upp ett ambitiöst mål att ställa om till en helt elektrisk fodonsflotta till år 2030, säger Olli Paasio, vd för Wibax Logistics Oy. För Wibax är elektrifiering av transporter ett viktigt steg mot en utsläppsfri framtid. ”Att bara byta till en elektrisk flotta räcker inte för oss, vi vill också att den el som används av våra bilar ska produceras av oss. Utöver eldriven trafik övergår vi även till förnybar energi i våra terminaler redan i mitten av decenniet”, tillägger Olli Paasio.
Scania är en heltäckande partner för elektrifiering
Scania har redan meddelat att hälften av Scanias produktion år 2030 kommer att vara elbilar. Den nya batterimonteringsanläggningen i Södertälje, nya mer avancerade battericeller tillsammans med Northvolt ökar möjligheterna till elektrifiering för flera olika transporter.
– Fordonet är bara en del av elektrifieringen. Vi använder avancerade beräkningsverktyg som gör att vi kan simulera den lösning som passar bäst för kundens transportverksamhet. Laddningslösningar är en viktig del av elektrifieringen och Scania Finland är en heltäckande partner för kunden på vägen mot elektrifiering, säger Michael Mannfors, produktchef för elektroniska lösningar på Scania Finland.
Wibax skapar God Kemi
Wibax har redan testat tyngre transporter i Sverige med helelektriska lastbilar tillsammans med Scania. Pilotförsöket har gett Scania värdefull information för fordonsutveckling och Wibax Logistics har även kunnat utvärdera elektrifieringen av tyngre transporter.
– Samarbetet med Scania har varit avgörande för att göra det här köpet. Genom gemensam planering kunde vi hitta en lösning som passar oss och hjälper oss att utveckla vår verksamhet. Vi vill göra det möjligt för våra kunder att utveckla sin verksamhet till att bli ännu mer hållbar och miljövänlig. Vi skapar God Kemi!”, säger Olli Paasio, VD för Wibax Logistics Oy.