Stockholm Vatten och Avfall satsar på fler eldrivna fordon
Stockholm Vatten och Avfall är först i världen med en elektrisk TMA-bil. Ett fordon som är till för att skydda arbetare och trafikanter vid vägarbeten. I slutet av maj sattes dessutom Stockholms första eldrivna sopbil i drift, med uppgiften att hämta restavfall på Kungsholmen.
– Vi vill arbeta för att vara det goda exemplet och visa andra att omställningen mot fossilfri fordonsdrift är möjligt. Ett exempel på det har varit att utveckla den här specialbyggda TMA-bilen tillsammans med leverantörerna, säger Krister Sörling, enhetschef, Drift och underhåll, Stockholm Vatten och Avfall.
Specialbyggd för Stockholm Vatten och Avfalls syften
TMA-bilen används framför allt vid vägarbeten och utgör ett påkörningsskydd för att skydda arbetare och trafikanter. Tillsammans med Scania och Vicky Teknik har Stockholm Vatten och Avfall tagit fram den eldrivna TMA-bilen. Med hjälp av solceller på taket drivs lamporna som visar körriktningen för trafikanterna.
TMA-bilen är speciellt utvecklad för Stockholm Vatten och Avfalls arbeten. Den är kortare än traditionella TMA-bilar för att lätt kunna komma fram på smågator och även vända smidigt. Den används vid korta stopp för arbeten på kort varsel, som t.ex. för att sätta på och av vattnet i ett område, spola avloppssystem eller sätta tillbaka avloppslock som har lossnat. I och med den tysta motorn förbättras arbetsmiljön för dem som gör jobbet i närheten av bilen.
Klimatutsläpp från fordonen minskar
Koldioxidutsläppen från Stockholm Vatten och Avfalls 163 fordon minskade med drygt 40 procent mellan 2020 och 2022. Fordonsparken omfattar personbilar, lätta- samt tunga lastbilar, vilka körs på förnybara drivmedel så som el, biogas och HVO100. Dessa drivmedel uppgick till drygt 96 procent av den totala förbrukningen av drivmedel under föregående år. Totalt släppte Stockholm Vatten och Avfall ut 160 ton koldioxid från dessa fordon under 2022 (GHG Scope 1), vilket är en minskning med 40 ton från 2021.
Ytterligare utsläpp om 45 ton koldioxid uppkommer från återvinningscentralernas arbetsfordon. Dessa utsläpp har minskat med närmare 90 procent de senaste två åren till slutet av 2022.
Stockholms första eldrivna sopbil
På Kungsholmen rullar Stockholms första eldrivna sopbil.
– Vi vill testa en ny slags miljöbil, som komplement till de övriga miljövänliga sopbilarna. Om det visar sig att det går att hämta restavfall på ett effektivt sätt med den eldrivna sopbilen kan vi komma att ställa krav på eldrivna sopbilar även i framtida upphandlingar, säger Johanna Göransson, enhetschef för Insamling på Stockholm Vatten och Avfall.
Den eldrivna sopbilen blir ett tillskott till övriga sopbilar, vilka drivs av biogas. Att ha en helelektrisk sopbil på Kungsholmen var ett krav som Stockholm Vatten och Avfall ställde i upphandlingen för att hämta restavfall.
– Utöver miljövinsten med noll gram utsläpp koldioxid per kilometer så är den låga bullernivån något som uppskattas av både boende och chaufförer, säger Ronnie Andersson, fordonsansvarig på Urbaser, vilka ansvarar för hämtning av hushållsavfall på Kungsholmen och nu även för den eldrivna sopbilen.
Fakta – hållbarhet
Stockholm Vatten och avfall har som mål att 2030 att vara en fossilfri verksamhet som är klimatpositiv och energieffektiv. Det innebär bland annat att fasa ut fossila bränslen från Stockholm Vatten och Avfalls verksamhet samt att göra hållbara val vid inköp av tjänster.
Stockholm Vatten och Avfalls upphandlar hämtning- och transport av hushållsavfall. Dessa fordon så som sopbilar ägs av upphandlade entreprenörer (Scope 3) och ingår inte i ovanstående beräkningar av klimatutsläpp för de fordon som Stockholm Vatten och Avfall själv äger.