Nära varannan bil eldriven år 2030
År 2030 kommer nära varannan bil vara helt eldriven. Det visar bilförmedlaren Kvdbils årliga undersökning för bilköp.
I dag utgör elbilarna mindre än 5 procent av den svenska bilflottan. Men övergången till el kommer gå snabbt – i alla fall om man ska tro bilägarna själva. År 2030 uppger nära varannan bilägare (45 %) att de kommer att köra eldrivet, enligt undersökningen som är gjord i samarbete med Kantar Sifo.
– Det skulle vara en viktig milstolpe för att minska utsläppen och klara klimatmålen. Men det finns så klart osäkerheter i prognosen. Bilmarknaden styrs i hög grad av den ekonomiska utvecklingen och beslut som politikerna fattar. Saker kan snabbt förändras, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Daniel Odsberg ser det höga priset på elbilar som det största hindret. Förra hösten slopades bonusen på 50-70 000 kronor, och fortsatt hög inflation och skenande räntor har gjort kalkylen ännu tuffare för potentiella elbilsköpare. Enligt siffror från branschorganisationen Mobility Sweden har försäljningen till privatpersoner tvärnitat.
– Just nu är elbilen iskall för många, och det förvånar mig inte alls. I undersökning efter undersökning har vi sett att pris och ekonomi är de viktigaste faktorerna i valet av bil. För att vända den negativa trenden och ta vara på det stora intresse som ändå finns för att byta till elbil behöver politiken agera snabbt och målinriktat. Med det menar jag inte att man nödvändigtvis behöver återinföra bonusen, men man behöver skapa en ekonomiskt gynnsam miljö som gör elbilar till en överkomlig och trygg investering för fler människor, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Trögast i norra Sverige
Män, yngre och medelålders personer är mest villiga att byta till elbil. 48 procent av männen uppger att de senast år 2030 kommer köra elbil, mot 39 procent av kvinnorna. I åldersgrupperna 18-29 år och 30-49 år är det 52 respektive 53 procent, jämfört med 39 procent hos 50-64-åringarna och så lågt som 30 procent i åldersgruppen 65-79 år. Men det är också stora skillnader beroende på var i landet man bor. Av storstäderna är det Göteborg som visar vägen, där väntas det till och med finnas fler elbilar (54 %) än bensin- och dieselbilar. Med Göteborg som draglok är Västsverige (49 %) också i topp när man tittar på hela landet, följt av Sydsverige med Skåne och Blekinge (47 %). Trögast väntas omställningen gå i Västernorrland och Jämtland (25 %) samt i Västerbotten och Norrbotten (32 %).
– Det måste finnas incitament att välja bort det fossila, men det måste också finnas förutsättningar. I stora delar av landet släpar laddinfrastrukturen fortfarande efter och det gör att omställningen går långsammare. Kyla och långa avstånd är också något som avskräcker många konsumenter från att skaffa elbil, inte minst i norra Sverige, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
För den som upplever kyla och räckvidd som ett problem kan i stället en laddhybrid vara ett alternativ, menar Daniel Odsberg. Laddhybrider kan betraktas som ett bättre alternativ än vanliga fossildrivna bilar eftersom de kan köra på el under kortare sträckor.
– Genom att välja en laddhybrid kan man bidra till att minska de negativa miljöeffekterna samtidigt som man får en flexibilitet och trygghet som möjliggör körning även under ogynnsamma förhållanden. En laddhybrid kan också vara ett perfekt mellansteg mot att omfamna eltekniken fullt ut, säger han.
Fråga: När tror du att du kommer köra en bil som enbart drivs med el?
Totalt | Stockholm | Göteborg | Malmö | Storstadsregioner; Sthlm, Gbg och Mlm | Övriga landet | |
Jag gör det i dag | 7 % | 7 % | 7 % | 7 % | 7 % | 7 % |
2023 | 1 % | 1 % | 2 % | 3 % | 2 % | 1 % |
2024 | 1 % | 1 % | 0 % | 0 % | 1 % | 1 % |
2025 | 8 % | 10 % | 11 % | 8 % | 10 % | 7 % |
2026 | 6 % | 5 % | 8 % | 1 % | 5 % | 6 % |
2027 | 6 % | 9 % | 7 % | 14 % | 9 % | 4 % |
2028 | 7 % | 6 % | 8 % | 9 % | 7 % | 6 % |
2029 | 1 % | 2 % | 3 % | 0 % | 2 % | 1 % |
2030 | 8 % | 8 % | 8 % | 3 % | 7 % | 8 % |
Efter 2030 | 17 % | 16 % | 17 % | 22 % | 17 % | 17 % |
Aldrig | 15 % | 13 % | 13 % | 8 % | 12 % | 16 % |
Vet ej | 24 % | 22 % | 17 % | 25 % | 21 % | 26 % |
Innan 2030 (summering) | 45 % | 49 % | 54 % | 45 % | 50 % | 41 % |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1020 personer, som alla har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.