Försäljningsstart för Toyota Proace CITY Electric
Nu är det försäljningsstart för Toyota Proace CITY Electric i Sverige. Bilen finns både i skåpbilsutförande och som fem- eller sjusitsig personbil med två karosslängder, 4,4 eller 4,75 meter. Proace CITY Electric har samma praktiska egenskaper som versionen med förbränningsmotor, det vill säga upp till 4,4 m3 lastvolym, cirka 600 kg lastvikt och 750 kg släpvagnsvikt.
Målgruppen för den nya modellen är fordonsflottor och småföretag som behöver kapabla, pålitliga transportlösningar med nollutsläpp. Proace CITY Electric ligger i linje med Toyotas mål att 10 procent av försäljningen i Europa 2025 ska vara nollutsläppsfordon och Toyotakoncernens övergripande mål att vara CO2-neutrala i Västeuropa 2035. Utöver detta presenterade också Toyota nyligen sin elbilsplan där koncernchefen Akio Toyoda meddelade att Toyotakoncernen 2030 kommer att erbjuda 30 nya batterielektriska bilmodeller och räknar med att sälja 3,5 miljoner batterielektriska bilar per år.
Drivlina och prestanda
Samtliga modeller av Proace CITY Electric har en elmotor på 136 hästkrafter (100 kilowatt) och framhjulsdrift. Batteriet är placerat under golvet i lastutrymmet, utan att inkräkta på lastvolymen. De 216 cellerna är grupperade i 18 moduler och har en kapacitet på 50 kilowattimmar (kWh). Det ger en räckvidd på 26–28 mil (WLTP) och en toppfart på 135 km/h. I körläget Power klaras sprinten 0–100 km/h på mellan 11,2 och 11,7 sekunder, beroende på version. Acceleration 80–120 km/h tar 8,9–9,4 sekunder.
Laddningsalternativ
Som standard har alla versioner av Proace CITY Electric en ombordladdare på 11 kW (trefas). Typ 2-kablar för anslutning till publika laddare eller en laddbox finns också. Laddning med 11 kW (trefas) tar 5 timmar. Snabbladdning med 100 kW ger 80 procents laddning på 30 minuter.
Temperaturkontroll för batteriet
För att behålla batteriets prestanda och bilens räckvidd finns en effektiv temperaturkontroll för batteriet. Litiumjon-batteriet i Proace CITY Electric har ett vätskekylsystem (glykol) som underhålls med en så kallad cool loop och värms av en elektrisk värmare. Det bidrar till att laddningstiderna och effektiviteten bibehålls, liksom batteriets prestanda från minus 40 till plus 55 grader.
Olika körlägen för en anpassad körupplevelse
På växelspakens ordinarie plats har Proace CITY Electric ett elektriskt reglage, ”e-toggle” där föraren växlar mellan D (drive), P (parkering), N (neutral) och R (backväxel). Det finns även ett läge märkt ”B”, som ger kraftigare återvinning av bromskraftsenergin vilket bidrar till laddning av batteriet varje gång föraren lättar på gaspedalen. Körlägena Eco, Normal och Power ger föraren möjlighet att anpassa drivlinans karaktär efter behov, exempelvis lastens tyngd eller körförhållandena. Motorns effekt och vridmoment anpassas och i lägena Power samt Eco även gasresponsen. I körläget Power ger motorn 100 kW och 260 Nm, i Normal 80 kW och 210 Nm samt i Eco 60 kW och 180 Nm. Elektrisk parkeringsbroms är standard.
Eldriven med bibehållna praktiska egenskaper
Lastvolymen kan ökas till 4,4 m3 om bilen är utrustad med Smart Cargo-systemet, där extra lastyta erhålls genom att passagerarsätet kan fällas. Maximal lastvikt är cirka 600 kg och tillåten släpvagnsvikt upp till 750 kg. Skåpbilsversionerna har tvåsits passagerarsäte som standrd. Proace CITY Verso Electric erbjuder stor flexibilitet med fem eller sju sittplatser för båda hjulbasversionerna.
Utrustningsnivåerna
Proace CITY Electric har liknande utrustningsnivå som övriga Proace CITY, såväl för skåpversionen som Verso-versionen med säten men inkluderar även navigering med tillgängliga laddstationer. Skåpbilen finns som Comfort eller Professional, där redan Comfort är en av de mest välutrustade bilarna i segmentet. Professional har det lilla extra med bland annat aluminiumfälgar och hellackerad kaross. Proace CITY Verso Electric finns som Active och ActivePlus och riktar sig både till företaget och familjen.
Praktiska uppkopplade tjänster
Utöver växelreglaget e-toggle och körlägesväljaren har alla modellerna EV-specifika funktioner i multimediasystemet med 10-tumsskärm, däribland visning av batterikapacitet och energiförbrukning. Appen MyT möjliggör uppkopplade tjänster via mobiltelefonen. Här finns praktiska tjänster som att förvärma eller kyla kupén inför avresa, kontrollera batteriets laddning eller programmera laddningen.
Omfattande säkerhets- och förarassistanssystem
I både Proace CITY Electric och Verso-modellerna är Toyota Safety Sense standard vilket innebär det mest omfattande aktiva säkerhetssystemet i klassen. Bland dessa kan nämnas aktiv kollisionsbroms samt bromsfunktion efter kollision, körfilsassistans, vägskyltsigenkänning med intelligent farthållning, släpvagnsstabilisering och dödavinkelvarnare. Förarassistansen inkluderar även parkeringssensorer, backkamera och, för skåpbilen, Visiopark 180-graderskamera som ger ett fågelperspektiv över bilens omedelbara omgivning.
Proace CITY Electric (skåp) har ett lanseringspris från 389 900 kronor exklusive moms och Proace CITY Electric Verso har ett lanseringspris från 532 900 kronor inklusive moms. Båda versionerna finns nu för bokning med leverans i april hos auktoriserade Toyota-återförsäljare över hela landet.
Källa: Pressmeddelande