Mercedes-Benz börjar sälja uppdaterad eVito med 26 mil räckvidd
Nu släpps en kraftigt uppdaterad version av eldrivna Mercedes-Benz eVito. Den nya versionen kan fås med ett 60 kWh batteri och 80 kW snabbladdning. Något som ger upp till 26 mil räckvidd och 10 – 80 % laddning på bara 35 minuter. De svenska priserna börjar på 498.500 kronor exklusive moms. Skatten är 360 kronor om året.
Mercedes-Benz eVito var en av de allra första eldrivna transportbilarna på den svenska marknaden när den släpptes 2018. Idag rullar ett stort antal exemplar i svenska städer där de primärt används i verksamheter med en fast radie och daglig körning på upp till bilens räckvidd på ca 15 mil.
Den nya och uppgraderade versionen kommer, med sin nästan dubblerade räckvidd, att ha ett mycket bredare användningsområde och lär kunna passa de allra flesta verksamheter som idag kör Vito med förbränningsmotor.
Det nya batteriet på 60 kWh (användbar energi) ger bilen en räckvidd på upp till 26 mil. När det är dags att ladda går det att göra med snabbladdning på upp till 80 kW (standard är 50 kW). Då tar det ca 35 minuter att gå från 10 – 80 % laddat. Med AC-laddning i en vanlig laddbox är max effekt 11 kW och då tar samma laddning ca 4 timmar.
Motorn ger 116 hk (85 kW) och 360 Nm och driver på framhjulen. Liksom Vito med förbränningsmotor fås nya eVito med funktioner som Active Brake Assist (nödbromsassistent), ställbar ratt höjd/längd, multifunktionsratt, trötthetsvarnare, Eco Display och farthållare.
Oslagbar ekonomi
eVito finns i två karosslängder med 6 respektive 6,6 m3 lastvolym. Maxlasten ligger på 888 respektive 853 kg. I standardlängd börjar priset på 498.500 och den extra långa kostar 7.500 kronor mer. Den extra snabba (80 kW) snabbladdningen kostar 2.500 kr.
Skatten är på extremt låga 360 kr/år och bilen berättigar till miljöbonus.
–Nya eVito ger en oslagbar ekonomi för den som använder den här typen av fordon, säger Joakim Gustafsson på Mercedes-Benz Sverige AB.
–Även när elpriserna är höga så landar energikostnaden betydligt lägre än för en dieselbil. På sommaren och för den som har egen solel blir ekvationen ännu bättre.
–Men även på skatten rör det sig om över 15.000 kr om året att spara och servicekostnaderna är betydligt lägre eftersom inga oljor och liknande ska bytas.
Källa: Pressmeddelande