Wibax kör 64-tons el-lastbil från Scania
En 64-tons el-lastbil som kommer rulla på vägarna i norra Sverige har levererats till kemileverantören Wibax. El-lastbilen med tre axlar bidrar till att Wibax når sina klimatmål, och är ännu ett exempel på en innovativ lösning som Scania tar fram i nära samarbete med kund.
Elektrifierade tunga transporter händer här och nu. Det är något som Scania och Wibax visar med detta nya fordon som enbart drivs av elektricitet. El-lastbilen har en totalvikt om 64 ton, inklusive last och trailer och kommer köras på vägarna mellan Piteå och Skellefteå, 80 kilometer enkel väg.
El-lastbilens prestanda och lastkapacitet möjliggörs genom utvecklingen av en markant starkare elmotor. Som en del av ett långsiktigt partnerskap kommer Scania och Wibax att arbeta tillsammans för att optimera användningen av fordonet över tid – inklusive laddning, batteriets livslängd och ruttplanering. Detta ger också värdefulla insikter för Wibax när de förbereder sig på att addera fler elektriska fordon till sin flotta i framtiden.
För Wibax är den elektriska lastbilen från Scania ett sätt att minska klimatpåverkan från sin verksamhet.
– Vi har gjort allt vi kan för att vara hållbara ända sedan företaget grundades 1986, och eftersom vi har identifierat transporter som det som har störst miljöpåverkan hos oss är denna el-lastbil ett sätt för oss att säkerställa att vi kan fortsätta med vår verksamhet med miljön i åtanke. Under lastbilens livslängd kommer vi sänka våra koldioxidutsläpp med upp till 1370 ton, vilket gör den till en riktig game-changer, säger Jonas Wiklund, VD Wibax Group.
Scania och Wibax har ett nära samarbete som möjliggjort denna elektrifierade lösning.
– Detta är den första elektriska 64-tonnaren som går i trafik hos kund. Steg för steg visar vi att elektriska lösningar händer väldigt snabbt och för i princip alla segment, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.
Den fortsatta och snabba utvecklingen sätter ytterligare fokus på behovet av infrastruktur och grön el även utanför urbana områden. Åtgärder görs, men mer fart behövs. I det här fallet har elföretaget Skellefteå Kraft varit inblandat och levererar laddningsinfrastrukturen.
– Det är viktigt för oss att vara i framkant i hållbarhetsfrågor. Grunden är att det ska inte bara vara snyggt på papper, utan betyda något på riktigt. Lättare el-lastbilar har funnits ett tag på marknaden, men för oss är det inte hållbart på riktigt förrän nu när vi kan elektrifiera 64-ton lass. Vår värdegrund är “god kemi” och denna satsning går i linje med det mottot. Man har pratat om dessa frågor länge, men nu märker vi även att efterfrågan ökar från marknaden på mer hållbara lösningar för transporter, det börjar hända på riktigt, säger Wiklund.