Elbilar

BMW iX genomgår de sista vintertesterna på Nordkap

BMW Groups nya flaggskepp BMW iX genomgår nu ett intensivt testprogram inför lanseringen nästa år. Under tuffa väderförhållanden i sträng kyla genomförs utförliga stresstester av elmotorer, fyrhjulsdrift, laddningsteknik, högspänningsbatterier och värmehantering.

Med ett år kvar till lansering går utvecklingen av BMW iX-serien som planerat. Sedan modellen visades upp under #NEXTGen 2020 i München, är nu prototyper av BMW iX klara för ett sista vintertest, norr om Skandinavien. Detta uthållighetsprov, som hålls under extrema väderleksförhållanden bortom polcirkeln, fokuserar bland annat på kontroll och finjustering av drivlina och fjädring. Dessutom utsätts bilarnas elmotorer, fyrhjulsdriftsystem, laddningsteknik och värmehantering för ett krävande eldprov med temperaturer under noll grader.

För detta tillfälle har prototyperna från BMW iX tagits till Europas nordligaste regioner. På öde vägar i finska Lappland och i Nordkap på den norska ön Magerøya, måste den femte generationen av BMW eDrive-teknologin verifiera sin funktionalitet och tillförlitlighet vid särskilt krävande väg- och väderförhållanden. Under processen utvärderar testingenjörer framförallt interaktionen mellan drivlina och fjädringssystem på vägbanor med låg friktion.

På denna plats, på kanten till polcirkeln, finns de perfekta förutsättningarna och vägförhållandena för att testa styrsystem, fyrhjulsdrift och fjädringssystem till bristningsgränsen.

BMW iX är den första modellen utvecklad med BMW Groups nya, skalbara produktionsplattform som är utformad i grunden för helt elektrisk mobilitet. Tillsammans med den senaste generationen av BMW eDrive, sätter den intelligenta fjäderviktskonstruktionen och den optimerade aerodynamiken en ny standard för Sports Activity Vehicles (SAV) i lyxsegmentet. BMW iX har två elmotorer som tillsammans genererar en maxeffekt på mer än 500 hästkrafter, enligt nuvarande beräkningar. 

En viktig del av testerna vid Nordkap är även de sista finjusteringarna av det intelligenta fyrhjulsdrivsystemet BMW xDrive och justering av det adaptiva chassit, som förutom stabilitet och dragkraft, även optimerar bilens effektivitet. Målet är att uppnå en förbrukning under 21 kW per 100 kilometer i WLTP-testcykeln och en räckvidd på mer än 600 kilometer.

Under vintertestet står komponenterna i BMW eDrive-tekniken inför flera utmaningar. Högspänningsbatterierna och laddningstekniken genomgår fälttester för vardagligt bruk i extremt låga temperaturer. Även bildskärmarna, som informerar om laddningsnivå, räckvidd och driftstatus, samt värmesystemet, som ständigt säkerhetsställer rätt temperatur för drivsystem och batterier, får sin förmåga att fungera vid extrema temperaturer testad.

Under en väldigt begränsad tid ställs BMW ix-prototyperna för mer utmanande prövningar än vad produktionsmodellerna kommer utsättas för under hela deras livscykel. Med hjälp av utvärderingen av testresultat kommer detta att bereda väg för lanseringen av BMW iX och en ny era av körglädje.

Källa: Pressmeddelande

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.