Övriga elfordon

SEAT lanserar 100% elektriska SEAT MÓ eScooter 125

Under november lanserar SEAT sin första helelektrisk motorcykel på Spanska marknaden. Produkten är en del i SEATs satsning på hållbar, urban mobilitet och har utvecklats i nära samarbete med Barcelona stad och elmotorcykeltillverkaren Silence. SEAT MÓ eScooter 125 lanseras på övriga marknader under 2021.

  • SEATs första helt elektriska motorcykel levererar maximal bekvämlighet, dynamiskt rolig körning och noll utsläpp
  • SEAT MÓ eScooter 125 har en design som skiljer sig från mängden med skarpa linjer och snyggt utseende
  • SEAT MÓ eScooter 125 kombinerar en 7kW (toppeffekt 9kW) elmotor med ett 5,6kWh litiumjonbatteri för att uppnå en räckvidd på upp till 137 km på en enda laddning
  • SEAT MÓ eScooter 125 bär på SEAT DNA och passar perfekt för citytrafik med en acceleration på 0-50 km/h på bara 3,9 sekunder och en topphastighet på 95 km/h
  • Laddning är enkelt: Det avtagbara batteripaketet kan laddas via ett vanligt vägguttag hemma eller på en allmän laddningsstation
  • De första leveranserna sker i Spanien under november för att sedan starta på övriga marknader, bland annat Sverige, under 2021

Martorell, Spanien, 2020, Mobilitetsbehovet ökar ständigt när allt fler människor bor och arbetar i städerna. Många vill också hitta nya sätt att kunna anpassa transporterna efter egna önskemål. SEAT är öppen för förändringar. Även om företaget framför allt är starkt engagerat inom biltillverkning är man väl medveten om att nya attityder växer fram och utvidgar därför sin produktportfölj för att bättre återspegla de förändringar som sker i världen.

”Världen förändras och mobilitetslösningar måste därför förändras i samma takt, särskilt i urbana miljöer”, säger Lucas Casasnovas, chef på SEAT MÓ. ”SEAT MÓ eScooter 125 är ett bevis på varumärkets beslutsamhet att möta kundernas krav. Det är ett djärvt, men nödvändigt, steg framåt.”

SEAT MÓ eScooter 125 är varumärkets första 100 % elektriska motorcykel, utvecklad för att göra det bekvämt och enkelt för alla som måste transportera sig genom städer med tät trafik.

Barcelona är staden med mest motorcyklar per capita i Europa. Därför är detta den perfekta platsen för att fortsätta traditionen att färdas på tvåhjulingar och lansera ett fordon som populariserar elektrisk hållbar mobilitet och går framtidens behov till mötes. I en tid då mobiliteten håller på att förändras och formar människors dagliga liv i storstäderna har SEAT ett ansvar och ett åtagande att bli den allierad som städerna behöver för att göra mobiliteten mer effektiv, mer hållbar och mer säker. Som ett led i detta invigde företaget i år CASA SEAT.

CASA SEAT, som är beläget i hjärtat av Barcelona, är en hyllning till staden från varumärket som grundades för 70 år sedan. Denna plats skapades med målsättningen att bli ett centrum för urban mobilitet, där SEAT MÓ spelar en ledande roll, och på detta sätt möta dagens utmaningar genom att utveckla lösningar tillsammans med olika intressenter.

Design 

SEAT MÓ eScooter 125 demonstrerar varumärkets djärva och beslutsamma ambition att möta kundernas förändrade behov när de försöker ta sig fram på gatorna i tät stadstrafik. Och under dess moderna och kompakta design finns ett fordon som utvecklats för att uppfylla behovet av tillgängliga, hållbara och bekväma transportmedel. 

Även om SEAT MÓ eScooter 125 använder två hjul är det fortfarande ett fordon som har tagit SEATs design till sitt hjärta. Genom att blanda varumärkets olika huvudteman har man skapat en motorcykel som med stolthet kan bära upp SEAT MÓ-loggan. 

Konstruktionen, som gör att man gå på och av motorcykeln från båda håll, gör den så bekväm som alla citymotorcyklar måste vara. Tack vare säteshöjden på 805 mm passar den de flesta förare. Så fort du slagit dig ner på sätet känner du att SEAT MÓ eScooter 125 har konstruerats för att ge dig den bästa körupplevelsen du kan tänka dig. 

SEAT MÓ eScooter 125 har en digital display som visar viktig information och data, såsom hastighet, laddningsstatus, temperatur för batteri och motor och, körlägen, snitthastighet, återstående körsträcka och tid. Allt syns klart och tydligt. 

Motorcykelns dimensioner är höjd 1559 mm (1093 mm utan vindkåpa), bredd 722 mm – vilket gör det lätt att ta sig fram på trånga gator – samt längd 2026 mm. Längden gör att SEAT MÓ eScooter 125 erbjuder gott om plats för föraren, men också en bekväm sittdyna för en passagerare. Med hjälp av de färgmarkerade handtagen kan passageraren dessutom sitta säkert. 

SEAT MÓ eScooter 125 har ett utseende som markeras av skarpa linjer och förstärks ytterligare av de främre gafflarna, gjutet 15” hjul fram och 14” hjul bak placerade på en hjulbas på 1427 mm. Den runda Full LED-strålkastaren omgiven av varselljusen samt blinkers som är integrerade i karossen ger motorcykeln ett målmedvetet utseende framifrån. Bakpartiet pryds av snygga LED-ljus som bidrar till motorcykelns eleganta utseende.. 

Den tvåfärgade karossen ger SEAT MÓ eScooter 125 en dynamisk look och dessutom kan utseendet förstärkas ytterligare via tillval av olika matta färger: Daring Red, Dark Aluminium eller Oxygen White. En palett av tre färger som ger Scooter en sportig och fräsch design. Det tvåfärgade sätet på SEAT MÓ eScooter 125 i grått och svart bidrar till att visuellt skilja på förar-och passagerarsäte. Daring Red-sömmarna passar perfekt till den smakfulla färgsättningen av eScooter. 

SEAT MÓ eScooter 125 handlar förstås också om att ha det praktiskt. Precis som varumärkets bilar lägger företaget stor vikt vid praktiska funktioner under utvecklingsarbetet. Under sätet finns därför ett stort förvaringsutrymme där man utan problem får plats med två hjälmar eller allt du vill ta med dig på turen. Vindkåpan ger ett bra skydd och pressar fartvinden över föraren. 

SEAT MÓ eScooter 125 har både ett sidostöd och ett centralstöd, så det är lätt att parkera den var du än är. 

Drivlina och chassi = noll utsläpp, perfekt när du kör i staden 

När världen håller på att förändras och allt fler väljer att leva i städerna ökar behovet att erbjuda olika sätt att klara av den personliga mobiliteten. 

Elektrifiering är nyckeln till framtidens krav, men det är inte alltid praktiskt att använda personbilar som ett transportmedel. Därför passar SEAT MÓ eScooter 125 perfekt in i framtidens mix av olika fordonstyper. 

Motorcykeln drivs av en avancerad elmotor som ger en effekt av 7kW (toppeffekt 9kW) – motsvarar en förbränningsmotor på 125cc – och ett vridmoment på 240Nm (vid hjulet). Motorn, som är integrerad i bakhjulet, ger den prestanda du behöver när du ska ta dig fram på stadens gator. Du kan nå en topphastighet på 95 km/h, men framför allt accelererar SEAT MÓ eScooter 125 från stillastående till 50 km/h på bara 3,9 sekunder. Perfekt i långsam stadstrafik med många stopp-start. 

SEAT MÓ eScooter 125 är en motorcykel som ger dig dynamik och njutning, men också många praktiska och effektiva funktioner. När du vrider på gasreglaget visar sig motorcykelns personlighet direkt. 

Prestandan uppnås delvis tack vare att SEAT MÓ eScooter 125 bara väger 155 kg, vilket också bidrar till att den helt eldrivna motorcykeln är otroligt dynamisk och enkel att manövrera i tät trafik. Du når din destination snabbt och behagligt, utan att känna dig stressad. SEAT MÓ eScooter 125 har också en backväxel, som gör det ännu enklare att backa in eller ut på parkeringsplatsen. 

För alla fordon som bär SEAT-loggan är dynamiken något av det mest väsentliga och SEAT MÓ eScooter 125 är inget undantag. 

Den 100 % eldrivna motorcykeln använder 120/70-15 hjul fram och 140/70-14 hjul bak med bromsskivor på respektive 260 mm och 240 mm. Hydrauliska stötdämpare fram och bak ger en optimal körupplevelse. Och integrerade CBS-bromsar (Combined Braking System) ser till att föraren har full kontroll över sitt fordon. Motorcykeln har tre körlägen: Eco, City och Sport, så att föraren kan välja det läge som passar bäst för situationen och ger en körupplevelse som är värd namnet på Barcelonas kända varumärke. 

Eco-läge ger lägre hastighet och svagare acceleration. Det gör att du kör mer ekonomiskt och mer avslappnat. 

City-läget ger motorcykeln en bra prestandanivå som gör att föraren har god kontroll över hastigheten och samtidigt är förbrukningen mer balanserad. 

Och slutligen Sport-läget då både acceleration och hastighet ökar, vilket gör att föraren har bättre kraft och hastighet i speciella situationer och dessutom skapas mer regenererande bromskraft. 

Ett bra exempel på praktiska funktioner på SEAT MÓ eScooter 125 är batteriet, som är enkelt att ta av och bära med sig. 

Det energitäta 5,6kWh litiumjonbatteriet väger bara lite över 40 kg, men ger en räckvidd på upp till 137 km på en enda laddning enligt den officiella testcykeln. Vid normal användning behöver privata användare bara ladda batteriet en gång i veckan. Även om batteriet är helt tomt är det mycket enkelt att ladda. 

Batteriet kan laddas när det sitter kvar i motorcykeln, men det är också mycket enkelt att ta bort batteriet från SEAT MÓ eScooter 125 och ladda det via en vanlig väggkontakt. Batteriet kan laddas upp helt på bara 6-8 timmar i en väggkontakt hemma eller på jobbet. 

Specifikationer

  • Motor: Brushless elmotor (kolborstfri)
  • Effekt: 7kW (9kW toppeffekt)
  • Vridmoment: 240Nm
  • Batterikapacitet: 5,6kWh
  • Batterivikt: 41 kg
  • Topphastighet: 95 km/h
  • Räckvidd vid stadskörning: Upp till 137 km
  • Laddningstid: 6-8 timmar

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.