Volvo Lastvagnar är redo att elektrifiera en stor del av godstransporterna
Med försäljningsstart av tre nya helelektriska tunga lastbilsmodeller menar Volvo Lastvagnar att tiden är inne för en snabb elektrifiering av tunga vägtransporter. De optimistiska framtidsutsikterna baseras på Volvolastbilarnas förmåga att tillgodose många olika transportbehov. Inom EU skulle exempelvis närmare hälften av alla lastbilstransporter kunna elektrifieras i den nära framtiden.
Det finns ett stort intresse för eldrivna lastbilar hos stora nationella och internationella transportköpare. Det är ett intresse som bottnar i deras egna ambitiösa klimatmål och konsumenternas krav på minskade koldioxidutsläpp och renare transporter.
– Fler och fler transportföretag inser att de måste starta sin elektrifieringsresa nu, både av hänsyn till miljön och av konkurrensmässiga skäl, för att tillgodose kundernas krav på hållbara transporter. Med vårt breda och omfattande utbud är det nu fullt realistiskt för betydligt fler transportföretag att gå över till eldrift, säger Volvo Lastvagnars vd Roger Alm.
Tre nya tunga lastbilar i programmet för eldrivna fordon
När försäljningen av de nya eldrivna Volvo FH och Volvo FM-modellerna inleds kommer eldrivna transporter att vara ett tänkbart alternativ inte bara i stadsområden utan också för regionala transporter mellan städer. Dessutom ser nya eldrivna Volvo FMX till att det blir enklare att åstadkomma renare och tystare anläggningstransporter.
Serieproduktionen av de nya eldrivna modellerna för Europa inleds under andra halvan av nästa år. De nya modellerna kompletterar Volvo FL Electric och Volvo FE Electric för stadstransporter, som har serietillverkats sedan 2019. I Nordamerika inleddes försäljningen av Volvo VNR Electric i december 2020. Med försäljningsstarten av de nya modellerna har Volvo Lastvagnar nu ett program av sex medeltunga och tunga eldrivna lastbilar, vilket gör att det är det mest kompletta utbudet av elektrifierade lastbilar i branschen.
Kan täcka nästan hälften av EU:s transportbehov
Med de nya modellernas högre lastkapacitet, kraftfullare drivlinor och en räckvidd på upp till 300 km, skulle Volvo Lastvagnars utbud av ellastbilar kunna hantera omkring 45 procent av alla godstransporter i Europa i dag*. På så vis blir det möjligt att på allvar bidra till att minska vägtransporternas klimatpåverkan, som enligt officiell statistik står för cirka 6 procent av de totala koldioxidutsläppen i EU.
– Potentialen för att inom en nära framtid elektrifiera lastbilstransporterna i Europa och andra delar av världen är enorm, säger Roger Alm. – För att bevisa det har vi satt upp det ambitiösa målet att eldrivna lastbilar ska stå för hälften av vår försäljning år 2030. Och de tre nya tunga lastbilar som vi nu lanserar är ett gigantiskt steg i rätt riktning.
Brett utbud av eldrivna lösningar
Utöver elfordonen innehåller Volvo Lastvagnars elektrifieringsprogram ett komplett ekosystem med många service-, underhålls- och finansieringslösningar samt andra alternativ som kan bana väg för en enklare och snabbare övergång till elektrifierade transporter. Helhetsstrategin hjälper kunderna att vara produktiva och ha kontroll över sin nya eldrivna fordonsflotta.
– Dessa kompletta lösningar för eldrivna transporter som vi erbjuder i samarbete med vårt globala nätverk av återförsäljare och serviceverkstäder kommer att få en viktig roll i att säkra framgång för kunderna, menar Roger Alm.
Lastbilar som drivs av el från vätgasbränsleceller blir nästa steg
Om man ser ännu längre fram kommer även tunga fjärrtransporter att kunna ske med eldrivna fordon. För att klara de tuffa kraven på både hög lastkapacitet och betydligt längre räckvidd planerar Volvo Lastvagnar att använda vätgasbränsleceller för att generera elektricitet.– Utvecklingen när det gäller denna teknik går snabbt, och vår ambition är att även elektrifiera fjärrtransportsegmentet med både batterier och bränsleceller, säger Roger Alm. – Vårt mål är att börja sälja bränslecellsfordon under den andra delen av det här årtiondet och vi är övertygade om att vi kommer att klara det.
Volvo Lastvagnars utbud av eldrivna fordon för Europa
Modeller
- Volvo FH Electric, för regionala transporter och intercitytransporter.
- Volvo FM Electric, en mångsidig lastbil för tunga lokala transporter och regional distribution.
- Volvo FMX Electric, för renare och tystare anläggningstransporter.
- Volvo FE Electric, för lokal- och stadsdistribution och avfallstransporter.
- Volvo FL Electric, för lokal distribution och stadsdistribution.
I programmet ingår också Volvo VNR Electric för den nordamerikanska marknaden.
Tekniska fakta
- Volvo FH, FM och FMX Electric: Räckvidd upp till 300 km. Kontinuerlig effekt 490 kW. Maximalt vridmoment: 2 400 Nm. Batterikapacitet upp till 540 kWh. Tågvikt upp till 44 ton.
- Volvo FE Electric: Räckvidd upp till 200 km. Kontinuerlig effekt 330 kW. Maximalt vridmoment upp till 850 Nm. Batterikapacitet upp till 264 kWh. Tågvikt 27 ton.
- Volvo FL Electric: Räckvidd upp till 300 km. Kontinuerlig effekt 165 kW. Maximalt vridmoment upp till 425 Nm. Batterikapacitet upp till 396 kWh. Tågvikt 16 ton.
*Enligt Eurostats statistik ”Road-Freight Transport by distance” (2018) uppgick transportsträckan för 45 % av alla varor som skickades i Europa med vägtransport till kortare än 300 km.
Källa: Pressmeddelande