Volvo Bussar fortsätter att elektrifiera Europa
Volvo Bussar fortsätter att stärka sin position på den europeiska marknaden för elektrifierade systemlösningar och eldrivna bussar. Under det senaste året har företaget fått ett betydande antal nya order till olika städer runt om i Europa. Lodz i Polen, Den Bosch i Nederländerna, Bodö och Ålesund i Norge, Århus i Danmark, Göteborg och Malmö i Sverige och Luxemburg är några av städerna som väljer att elektrifiera sin kollektivtrafik tillsammans med Volvo. Och efterfrågan på elektrifierade kollektivtrafiklösningar fortsätter trots Covid-19 pandemin.
”Städer i Europa ökar sitt fokus på en kollektivtrafik som är miljömässigt och finansiellt hållbara. Med vårt breda program av elektrifierade fordon och systemlösningar kan vi erbjuda våra kunder en rad konkurrenskraftiga och flexibla alternativ för en attraktiv, tyst och utsläppsfri trafik”, säger Håkan Agnevall, vd,Volvo Bussar.
Volvo Bussar har sålt över 5 000 elektrifierade bussar och under de senaste åren fått order på över 850 eldrivna bussar till ett 50-tal europeiska städer. Merparten utgörs av högkapacitetsbussar av nya modellen Volvo 7900 Electric Articulated till kunder i Göteborg, Malmö och Jönköping, Sverige, men även till Bodö i Norge och Stuttgart i Tyskland.
Övriga order gäller Volvo 7900 Electric för leverans till bland annat Århus i Danmark, Ålesund i Norge, Den Bosch i Nederländerna, Gliwice i Polen samt Luxemburg, som är en verklig föregångare när det gäller elektrifierad kollektivtrafik. Staden har samarbetat med Volvo Bussar kring elektromobilitet sedan 2010 och har idag både hybridbussar och el-hybrider från Volvo i trafik.
Volvo Bussar lanserade sin första generation hybridbussar redan 2010. Sedan dess har programmet av helt eller delvis elektrifierade fordon utvecklats till ett av branschens bredaste med alternativ för både mindre och större städer. För att underlätta övergången till en hållbar kollektivtrafik erbjuder Volvo Bussar tjänster för ruttplanering, fordon, laddningsutrustning, service och finansiering i varierade form av kompletta, nyckelfärdiga lösningar.
”Att elektrifiera kollektivtrafiken kräver djup kunskap, ett systemperspektiv och samarbete mellan olika parter för att den valda lösningen ska bli så effektiv och attraktiv som möjligt. Vi ser en allt större efterfrågan på just denna typ av tjänster, ” säger Håkan Agnevall.
Miljöfördelarna är fortsatt det starkaste skälet för en elektrifiering av kollektivtrafiken.
”Många städer har ambitiösa mål för att förbättra luftkvaliteten och en elektrifierad stadstrafik skapar nya möjligheter att nå dem. När vi sätter våra 145 elbussar i trafik i Göteborg så minskar CO2-utsläppen med 14 500 ton, vilket motsvarar cirka 5 000 diesel bilar, och utsläppen av kväveoxider med cirka 8 000 kg per år. Samtidigt sänks bussens ljudnivå med 7 dB, vilket innebär en halvering. Vår ambition är att fortsätta leda utvecklingen inom elektromobilitet och vara en långsiktigt engagerad samarbetspartner för alla städer som vill ge sina invånare en bättre livsmiljö”, säger Håkan Agnevall.
Erfarenheterna från Volvo Bussars pionjärarbete har också banat väg för Volvokoncernens utveckling av elektrifierade lastbilar, som började säljas på utvalda marknader under 2020.
Källa: Pressmeddelande