Varning till elbilsägare: Låt inte batteriet gå ner till noll
Att låta elbilens batteri tömmas helt kan leda till onödigt slitage och i värsta fall permanenta skador, skriver Motor Norge. Experter varnar nu för en vanlig miss bland elbilsägare som kan kosta dyrt i längden.
”Det handlar om grundläggande batterivård som många tyvärr missar”, förklarar fordonsexperten Benny Christensen vid NAF.
Tesla har i sina användarhandböcker en tydlig varning som många ägare förbiser: Om batteriets laddningsnivå sjunker till 0 procent måste bilen omedelbart kopplas till en strömkälla. Lämnas bilen utan laddning under en längre tid riskerar man att den inte går att ladda alls, eller att man tvingas till kostsamma åtgärder som hjälpstart eller byte av lågspänningsbatteriet.
Naturlig urladdning kräver planering
Ett friskt elbilsbatteri förlorar normalt 1-2 procent laddning per dygn. ”Ska du vara borta i två veckor bör du ha minst 30 procent kvar på batteriet när du ställer bilen”, rekommenderar Christensen. För längre uppehåll, som när bilen ska stå över vintern, är rådet att använda underhållsladdning och hålla batterinivån runt 50-60 procent.
Kylan kan påskynda urladdningen och vissa funktioner som till exempel Teslas övervakningskameror drar extra ström även när bilen står still. Detta gör det extra viktigt att planera för tillräcklig laddning när bilen ska stå oanvänd.
Upprepade djupurladdningar påverkar räckvidden
Att regelbundet köra batteriet tomt kan få långsiktiga konsekvenser. ”Varje gång batteriet töms helt sker en kemisk process som påverkar dess kapacitet”, förklarar Christensen. ”Även om ett enstaka tillfälle inte förstör batteriet, kan upprepade djupurladdningar leda till märkbart försämrad räckvidd över tid.”