Svenskarnas intresse för elbilar minskar trots ökad miljöoro
En ny global undersökning från EY visar att svenskarnas intresse för elbilar minskar, trots en ökad oro för miljön. Undersökningen EY Mobility Consumer Index som årligen analyserar resvanor och transportalternativ, avslöjar en komplex bild av den svenska bilmarknaden.
Enligt undersökningen planerar 37 procent av svenskarna att köpa en bil de kommande 24 månaderna, en ökning med 10 procent från föregående år. Dock har andelen som föredrar en eldriven bil minskat från 64 till 59 procent bland potentiella bilköpare.
Intressant nog skiljer sig Sverige från globala trender när det gäller typ av elbil. Plug-in-hybrider är mest populära bland svenska konsumenter (23 procent), följt av renodlade elbilar (19 procent) och hybrider (18 procent). Intresset för plug-in-hybrider har ökat med 9 procent sedan förra året, motiverat av utökad räckvidd och större modellutbud.
– Sverige och Norden är fortsatt i topp Europa när det gäller intresset att skaffa elbil. Men att intresset för elbilar minskar i Sverige samtidigt som planerade bilköp ökar är en väckarklocka. I detta syns också en betydande trendförskjutning, där laddhybrider nu är mer eftertraktade än sina helt eldrivna motsvarigheter – en trend som inte observerats sedan 2021. Svenska konsumenters oro är mångfacetterad och omfattar inte längre bara räckviddsångest, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för framtidens mobilitetslösningar på EY.
Miljöoro har blivit den främsta anledningen till att svenskar överväger elbilar, med 45 procent av respondenterna som anger detta som skäl. Detta är en markant ökning från 38 procent 2023 och 23 procent 2022. Samtidigt har höga bränslekostnader, som var den främsta motivationen 2023, sjunkit i betydelse från 50 till 37 procent.
För första gången i Sverige identifieras oro kring höga kostnader för service och reparationer som ett hinder för elbilsköp, något 54 procent anger. Brist på laddstationer (46 procent) och oro för dyra batteribyten (43 procent) är andra betydande faktorer som avskräcker potentiella elbilsköpare.
– Vi ser ett skifte i konsumenters tankar inför att köpa eller byta elbil. För första gången har oro för kostnader för service, underhåll och ett potentiellt behov av batteribyte seglat upp på agendan. Det är ett naturligt steg när första generationens elbilar har nått en viss livslängd men indikerar också att smekmånaden är över för elbilar. Batteribyten är ännu inte vanligt idag men den dagen kommer. Frågan om ansvar, garanti och återvinning av batterier blir alltmer viktig för att ge konsumenter klarhet och stilla deras oro innan den påverkar omställningen till elbilar, säger Martin Cardell.
Denna utveckling sker mot bakgrund av en global trend där intresset för elbilar generellt ökar, även om tillväxten planar ut efter flera års kraftig uppgång. Globalt har andelen som föredrar elbilar ökat från 55 till 58 procent sedan föregående undersökning.
Undersökningen som omfattar mer än 20 000 respondenter från 28 länder, inklusive Sverige, ger en nyanserad bild av konsumenternas attityder till elbilar. Den visar att medan miljömedvetenheten ökar, finns det fortfarande betydande praktiska och ekonomiska överväganden som påverkar konsumenternas val när det gäller elbilar.