Svensk elektrisk båt korsade Östersjön
En svensktillverkad elektrisk bärplansbåt har för första gången korsat Östersjön mellan Sverige och Finland. Båten, en Candela C-8, färdades från Stockholm till Mariehamn och tillbaka under en och samma dag.
Resan genomfördes i torsdags av ett team från det Stockholmsbaserade företaget Candela. Båten startade från Stockholms Frihamn klockan 06:00 och nådde Mariehamn på förmiddagen efter ett laddstopp i Kapellskär. Återresan påbörjades klockan 18:00 och båten var tillbaka i Stockholm 23:30.
Candelas VD Gustav Hasselskog menar att resan visar på potentialen hos elektriska farkoster till sjöss. ”Med det här visar vi att elektriska långresor till sjöss inte bara är möjliga idag, utan att elektriska fartyg och båtar är överlägsna fossilfartyg”, säger han i ett uttalande.
Enligt företaget använder deras bärplansteknik 80% mindre energi jämfört med traditionella båtskrov vilket möjliggör längre räckvidd på batteridrift. Under resan laddades båten tre gånger, medan den bensindrivna följebåten tankades fem gånger.
En jämförelse av driftskostnaderna visar på betydande skillnader. Den eldrivna Candela C-8 förbrukade el för cirka 400-500 kronor under resan, medan bränslekostnaden för den bensindrivna följebåten uppgick till över 8000 kronor.
Candela hävdar att denna teknik kan revolutionera sjötrafiken genom kraftigt minskade driftskostnader. Företaget planerar att demonstrera tekniken i Stockholms kollektivtrafik under hösten.
Ålands lantråd Kristin Sjögren var på plats i Mariehamn för att möta båten vid dess ankomst.