Säljstart för nya Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagens elsuv ID.4 blev nyligen utsedd till “Årets bil i världen 2021”. I april hamnade den högst upp på listan över Sveriges mest registrerade bilmodeller. Nu öppnar Volkswagen orderboken för den nya versionen ID.4 GTX med fyrhjulsdrift och högre prestanda.

Jämfört med vanliga ID.4 erbjuder GTX-versionen fyrhjulsdrift, högre motoreffekt, snabbare acceleration, högre topphastighet, 200 kg mer i dragvikt och specifika, sportiga designdetaljer.

– Detta är en bil som många har sett fram emot. Med lång räckvidd, fyrhjulsdrift, dragmöjligheter och sportig utstrålning har denna ultramoderna elsuv alla förutsättningar att bli en riktig Sverige-favorit, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

ID.4 GTX är en mångsidig bil i alla avseenden – den har en stor kupé, ett rymligt bagageutrymme och kan dra släp med en vikt på upp till 1 200 kg. Batteriet har en lagringskapacitet på upp till 77 kWh (netto), vilket räcker för en realistisk räckvidd på upp till 480 km (WLTP). Med en maximal laddningskapacitet på 125 kW går det snabbt att ladda batteriet.

Dubbla elmotorer

Vanliga ID.4 är bakhjulsdriven och har en effekt på 170 respektive 204 hk beroende på version. GTX-versionen är utrustad med dubbla elmotorer, en på vardera axeln. På bakaxeln sitter en effektiv synkron permanentmagnetmotor (PSM) som levererar 204 hk (150 kW) och 310 Nm. På framaxeln sitter en asynkronmotor (ASM) som levererar 95 hk (70 kW) och 150 Nm. Tillsammans levererar de en maximal effekt på 299 hk* och kan samarbeta för att ge bilen elektrisk fyrhjulsdrift – en nyhet i ID.-familjen.

Strategin för fyrhjulsdriften hanteras av ett intelligent styrsystem som bestämmer hur det tillgängliga vridmomentet ska fördelas mellan de båda elmotorerna för att åstadkomma optimal balans mellan effektivitet, dynamik och körstabilitet. I många situationer kan PSM-motorn på bakaxeln ensam svara för drivningen. ASM-motorn på framaxeln aktiveras när föraren börjar köra sportigt eller då mer dragkraft krävs. Den aktiveras på bråkdelar av en sekund och inkopplingen sker så mjukt att föraren inte ens märker det. I nya körläget “Traction” är fyrhjulsdriften permanent aktiverad.

ID.4 GTX klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder och topphastigheten ligger på 180 km/h (vanliga ID.4: 160 km/h).

Nu beställningsbar

ID.4 GTX går nu att beställa på den svenska marknaden. Själva lanseringen hos Volkswagens återförsäljare sker i sommar och de första kundsålda bilarna levereras preliminärt under tredje kvartalet 2021.

  • Rekommenderat cirkapris: från 565 900 kronor, innan avdrag för klimatbonusen på 70 000 kronor
  • Privatleasing: från 5 495 kr/månad inklusive service och betalningsskydd 12 månader
  • Business Lease: från 5 425 kr/månad inklusive service och försäkring
  • Preliminärt förmånsvärde: 1 822 kr netto/månad vid 50 % marginalskatt och med nuvarande skatteregler

Rik standardutrustning

Standardutrustningen för ID.4 GTX kan jämföras med en ID.4 Pro Performance som exempelvis har:

  • Hastighetsbegränsare
  • Lane Assist, filhållningsassistent
  • Front Assist, nödbromssystem
  • Parkeringssensorer fram och bak
  • Sign Assist, vägmärkesidentifiering
  • Förberedd för We Connect Start onlinetjänster 3 år
  • Ombordladdare AC 11 kW / DC 125 kW
  • Ambientebelysning med 10 färger
  • Multifunktionsratt i läder, uppvärmbar
  • Mittkonsol med jalusi och separat armstöd
  • Röststyrning
  • Körprofilsval, Mode select
  • Navigation Discover Pro med 10” pekskärm
  • ID.Light
  • 2 USB-C-uttag fram och 2 bak
  • Trådlös App-Connect
  • Klimatanläggning, helautomatisk, 2-zons, Climatronic
  • Nyckellös start utan Safe-funktion
  • Laddkabel Mode 3 type 2, 16 A
  • Regnsensor
  • Trötthetsvarnare
  • DAB+
  • Ytterbackspeglar, uppvärmbara och elinställbara
  • Adaptiv farthållare, ACC med “follow-to-stop”

Utöver ovanstående har GTX-versionen följande specifik utrustning som standard:

  • Fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer (i nya körläget “Traction” är fyrhjulsdriften permanent aktiverad)
  • Metalliclack (nya lacken Kings Red Metallic kostar 2 800 kr extra)
  • GTX-design på främre och bakre stötfångarna
  • Nedlackad kaross på sidorna
  • GTX-specifika 20” lättmetallfälgar ”Ystad“ (istället för 19″)
  • IQ.Light LED Matrix-strålkastare inklusive helljusassistenten Dynamic Light Assist
  • 3D LED-bakljus inklusive flytande blinkers
  • Ljuslist fram mellan strålkastarna och VW-märket
  • GTX-specifik instegsbelysning
  • Belysta yttre dörrhandtag
  • Exteriört Style-utförande med svartlackerat tak, svarta rails och anthracite-färgad dekor på C-stolpen
  • GTX-specifik instrumentpanel, överdel i mörkblått med röda sömmar, pianosvarta dekorpaneler
  • GTX-specifik klädsel i textil med röda sömmar
  • GTX-märke i ratten, instegslisterna och – i perforerad form – längst upp på ryggstöden fram
  • Pianosvart inramning av skärmen framför ratten
  • Dörrsidor i mörkblått med röda sömmar
  • Pedaler i Play & Pause-design

Sex lacker

Utan tillkommande kostnader kan man få ID.4 GTX lackerad i färgerna Moonstone Grey Solid, Glacier White Metallic, Mangan Grey Metallic, Scale Silver Metallic och Stonewashed Blue Metallic. Kings Red Metallic, som är en ny, sportig kulör, kan väljas mot ett pristillägg på 2 800 kronor. Taket är alltid svartlackerat på ID.4 GTX.

Tillvalspaket för extra komfort

Precis som för de övriga ID.4-versionerna erbjuds flera olika paket för GTX-versionen. Design- och Comfort-paketen innehåller bland annat ett stort panoramatak med elmanövrerat jalusi, sidorutor fram av akustikglas, tonade rutor bak, stolvärme fram, klimatsystemet Climatronic med 2 zoner (3-zons som tillval i Komfort Plus-paketet) och en mycket mångsidig och praktisk mittkonsol. För bagageutrymmet innehåller paketet ett dubbelt bagageutrymmesgolv, ett bagagenät och ett skiljenät.

ID.4 GTX rullar av monteringsbandet med Infotainment-paketet som bland annat innehåller navigationssystemet Discover Pro. Den integrerade ruttkalkyleringsfunktionen Online Route Calculation planerar in laddningsstopp så att föraren kan nå målet för resan så snabbt som möjligt. App-Connect, som också det är standard, gör det möjligt att strömma media från en smartphone via Android Auto, Apple Car Play och Mirror Link. I infotainmentpaketet ingår också mobiltelefongränssnittet Comfort som kan koppla en smartphone till bilens elektroniksystem och ladda telefonen sladdlöst (induktivt).

Infotainment Plus-paketet bjuder bland annat på en Head-up-Display med förstärkt verklighet som smälter samman informationen med de faktiska omgivningarna i 3D. I paketet ingår även en 12″-display (standard: 10″)

Assistans-paketet innehåller ett kamerasystem bak, ett billarm och det nyckellösa lås- och startsystemet ”Keyless Access” (KESSY). Det proaktiva passagerarskyddsystemet stänger rutorna och drar åt säkerhetsbältena omedelbart före en eventuell kollision.

Assistans Plus-paketet innehåller den adaptiva farthållaren (ACC) med Stop&Go, som reglerar avståndet till fordonet framför och även analyserar vägmärken och navigationsdata. Inom systemets gränser kan Travel Assist sköta de flesta accelerationer och inbromsningar för föraren, och med hjälp av mjuka ingrepp i styrningen hålla bilen kvar i mitten av sitt körfält. Side Assist använder radarsensorerna bak för att övervaka området bakom och vid sidan av ID.4 GTX. Emergency Assist bromsar ner bilen till stillastående om den som sitter bakom ratten inte längre har förmåga att göra detta själv. Kamerorna i Area View-systemet visar området runt bilen ur ett helikopterperspektiv.

I Sports-paketet ingår ett sportchassi sänkt med 15 mm samt progressiv styrning. Ju mer föraren vrider på ratten, desto mer direkt blir styrningens utväxlingsförhållande.

Med Sports Plus-paketet är ID.4 GTX utrustad med både progressiv styrning och adaptiv chassireglering (DCC). DCC reglerar stötdämparna och gör att det redan breda området mellan ren komfort och sportighet utökas ännu mer.

Assistanspaketet (14 000 kr)

  • Ambientbelysning utvändigt med belysta försänkningar vid dörrhandtagen
  • Backkamera Rear Assist
  • Nyckelfritt lås- och startsystem “Keyless Access” med Safe-stöldskyddslåsning på dörrarna
  • Proaktivt skyddssystem för åkande i kombination med “Front Assist”
  • Stöldlarm med kupéövervakning, back-up-signal och bortbogseringsskydd

Assistanspaket Plus (27 400 kr)

Utöver utrustningen i ovan nämnda Assistanspaketet ingår dessutom:

  • Automatisk avståndsreglering ACC “stop & go”, inkl. farthållare
  • Easy Open/Easy Close, bagagelucka med sensorstyrd öppning och elektrisk stängning
  • Filbytesassistent “Side Assist”
  • Filhållningsassistent “Lane Assist”, köassistent “Traffic Jam Assist” samt “Emergency Assist”
  • Omgivningsvy “Area View” inkl. backkamera “Rear View”
  • Travel Assist

Infotainmentpaket och Infotainment Plus-paket (14 300 kr)

  • Navigation Discover Pro inclusive Streaming & internet
  • Telefongränssnitt “Comfort” med induktiv laddningsfunktion
  • AR Head-Up-display med projicering i vindrutan och förstärkta instruktioner
  • Navigationssystem Discover Pro Max med 12″ pekskärm

Komfort och Komfort Plus-paket (5 500 kr)

  • Extern, USB typ C uttag och ladduttag
  • Framstolar uppvärmbara, i tre steg
  • Mittkonsol
  • Regnsensor
  • Spolarmunstycken fram automatiskt uppvärmda
  • Vindruta uppvärmbar, utan synliga trådar och skydd för infraröd strålning
  • Förvaringsnät
  • Klimatanläggning, 3-zons Climatronic
  • Nätskiljevägg/Lastförskjutningsnät, i textil

Top Sport Plus interiör (28 300 kr)

  • Framstolar uppvärmbara, i tre steg
  • Elinställbara framstolar, ergoActive, med minnesfunktion och elinställbart svankstöd och utdragbart lårstöd
  • Nackskydd fram, säkerhetsoptimerade
  • Svankstöd, pneumatiskt inställbart, med massagefunktion
  • Topsport-stolar med sittytor i Art och sidor i leatherette
  • Ytterbackspeglar med minnesfunktion elektriskt infäll-/inställbara, separat uppvärmbara

Designpaket exteriör (3 300 kr)

  • Värmeskyddsglas, mörktonat, från B-stolpen och bakåt

Designpaket samt Designpaket Plus exteriör (17 800 kr)

  • Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, med akustikrutor
  • Panoramatak

Sportpaket (4 300 kr)

  • Sportchassi med styvare fjädrar och stötdämpare, sänker bilen ca 15 mm
  • Servotronic Sport

Sportpaket Plus (14 200 kr)

  • DCC, adaptiv chassireglering
  • Servotronic Sport

Enskilda tillval

För att krydda sin ID.4 GTX ytterligare finns tre enskilda tillval:

  • Lättmetallfälgar “Narvik”, 21 tum (6 000 kr)
  • Dragkrok, elektriskt utfällbar (11 600 kr)
  • Kings Red Metallic (2 800 kr)

Mer information

ID.4 GTX går nu att bygga på volkswagen.se, där mer information om utrustning finns. Ytterligare detaljer om ID.4 GTX finns i bifogat PDF-dokument.


Tekniska fakta ID.4 GTX

Max. effekt*: upp till 299 hk (220 kW)
Elmotorer: På bakaxeln en synkron permanentmagnetmotor (PSM) med 204 hk (150 kW) och 310 Nm. På framaxeln en asynkronmotor (ASM) med 95 hk (70 kW) och 150 Nm.
Drivsystem: fyrhjulsdrift
Växellåda: 1-växlad
Energiförbrukning, WLTP: 18,3-19,1 kWh/100 km
CO2-utsläpp: 0 g/km
Topphastighet: 180 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 6,2 s (0-60 km/h: 3,2 s)
Batterikapacitet (netto): 77 kWh
Laddningskapacitet: 125 kW
Räckvidd, WLTP: Upp till 480 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 582 mm /1 852 mm / 1 616 mm
Axelavstånd: 2 765 mm
Vändcirkel: 11,6 m
Tjänstevikt: 2 224 kg
Totalvikt: 2750 kg
Luftmotståndskoefficient: cW 0,29
Bagageutrymme, volym: 543-575 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg
Pris: från 565 900 kronor, innan klimatbonusen på 70 000 kronor


* Maximal effekt 299 hk: Maximal effekt som föraren kan ha tillgång till i upp till 30 sekunder, beräknad enligt UN GTR.21.
Hur mycket effekt som finns tillgänglig i olika körsituationer beror på flera olika faktorer, till exempel omgivningstemperatur och laddningsstatus, högspänningsbatteriets temperatur, skick och fysiska ålder.
För maximal effekt krävs speciellt att batteriet har en temperatur på mellan 23° och 50°C och att laddningsnivån är > 88 %.
Avvikelser, framförallt när det gäller ovanstående parametrar, kan leda till en minskning av effekten ända upp till att den maximala effekten ej finns att tillgå.
Batteriets temperatur kan till i viss utsträckning påverkas indirekt av den externa klimatanläggningen, och laddningsnivån kan exempelvis justeras i bilen. På bilens effektdisplay kan man avläsa vilken effekt som finns tillgänglig vid ett visst tillfälle.
För att upprätthålla högspänningsbatteriets användbara kapacitet så effektivt som möjligt, rekommenderas ett laddningsmål på 80 % då bilen brukas dagligen (att ändras till 100 % före till exempel en längre resa.