Elbilar

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna – Audi e-tron S och e-tron S Sportback

[PRESSRELEASE] Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven. Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Med intelligent teknik har kördynamiken höjts till en helt ny nivå. Förutom elektrisk fyrhjulsdrift är bilarna utrustade med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.

Körupplevelse 2.0

Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback ger ännu en dimension av elektrisk körglädje. I S-läget levereras full boost i åtta sekunder – med 370 kW (496 hk) och 973 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och accelerationen toppas vid 210 km/h. S-modellerna är först ut med tre elmotorer bland serietillverkade elbilar. Den kraftfulla bakre elmotorn i Audi e-tron 55 har flyttats till framaxeln medan den främre elmotorn från e-tron 55 har flyttats till bakaxeln och kompletterats med ytterligare en identisk elmotor. Högvoltsbatteriet har en bruttokapacitet på 95 kWh varav 91 procent används och ger en nettokapacitet på 86 kWh. Med fulladdat batteri har Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback en räckvidd på upp till ca 36 mil i WLTP-körcykeln.

Nyhet: Elquattro med elektrisk torque vectoring

Vid normal körning aktiveras enbart de bakre motorerna för att göra körningen så effektiv som möjligt. Så snart föraren kräver mer prestanda eller om sensorerna förutser sämre väggrepp aktiveras den främre elmotorn blixtsnabbt. Fyrhjulsdriften har dessutom kompletterats med elektrisk torque vectoring. De båda bakre elmotorerna fördelar kraften steglöst till respektive hjul utan mekanisk differential. Reaktionen är blixtsnabb och systemet kan hantera väldigt höga drivmoment, vilket gör S-modellerna väldigt agila, speciellt vid utmanande körning på kurviga vägar. Känslan är mer bakhjulsbetonad och sportigare till sin karaktär. Om ESC-systemet är inställt på “sport” och Audi drive select ställs in för maximal prestanda i “dynamic”-läget, ges även möjlighet till kontrollerad drifting om så önskas. När de fysiska gränserna närmas bromsas det obelastade framhjulet på insidan av kurvan och ger en ännu mer förfinad körkänsla. Den skarpa känslan och höga precisions- och säkerhetsnivån är resultatet av ett samspel mellan alla styrenheter i drivline- och chassisystemet.

Integrerat chassisystemet för maximal prestanda

Det stora högvoltsbatteriet ger en optimal axellastfördelning med sin låga placering. Det sänker bilens tyngdpunkt och ger stora fördelar när det gäller handling. Den progressiva styrningen och för S-modellerna anpassade chassit förstärker den sportiga körkänslan. Via Audi drive select kan föraren välja mellan sju olika körprofiler. Tack vare den adaptiva sportluftfjädringen kan markfrigången varieras med upp till 76 millimeter. Som standard sitter 20-tumshjul med 285 millimeter breda däck och som tillval erbjuds 21-tum och senare även 22-tumshjul. Bromsoken är svartlackerade med S-logo som standard, om så önskas kan de även orangelackeras med e-tron logo. Bromsarna regleras elektroniskt (by wire) för att på 150 millisekunder ge bromsbeläggen full kontakt med skivorna. Beroende på situation kan bromsreglersystemet bestämma individuellt för varje axeln om bilen skall bromsa med elmotorn, bromsskivorna eller en kombination av systemen.

Innovativa lösningar för optimal aerodynamik

De digitala backspeglarna (tillval) sänker luftmotståndet och detsamma gäller för de flödesoptimerade skärmbreddarna som Audi utvecklat och patenterad. Det ger Audi e-tron S Sportback ett cw-värde på låga 0.26, trots att skärmarna breddats (0,28 i Audi e-tron S). För att optimera aerodynamiken är luftintagen reglerbara. De är stängda så ofta som möjligt så att luften kan flödar fritt över motorhuven och öppnas vid behov för att kyla de främre bromsarna. Audi e-tron har värmepump som standard som fångar upp spillvärme och ökar räckvidden. Det avancerade systemet för bromsenergiåtervinning bidrar till att göra körningen effektiv. Föraren kan välja mellan tre olika nivåer där den högsta ger en-pedalskänsla, alternativt väljer föraren att använda bromspedalen som vanligt. Oavsett bromsteknik återvinns energin via elmotorerna i de flesta vardagssituationer. De hydrauliska bromsarna aktiveras bara vid kraftigare inbromsningar över 0,3 g och även då används elmotorerna för att omvandla energin. Vid en inbromsning från 100 km/h kan upp till 270 kW omvandlas.

Fem centimeter bredare och digitala Matrix LED

S-modellerna känns igen på de markerade stötfångarna med stora luftintag och diffusor. Hjulhusen är breddade med 23 millimeter på båda sidor för att addera kraft. Silverlackerade detaljer och backspegelhus i aluminium är exklusiva för S modellerna. Det nedre partiet kan även lackeras i kontrastlack om så önskas.

Båda bilarna kan dessutom utrustas med digitala Matrix LED-strålkastare. Audi var först med att lansera nyheten i serietillverkning i samband med introduktionen av e-tron Sportback. Tack vare den digitala tekniken kan ljuset styras med precision då varje ljus är uppdelat i 1.3 miljoner pixlar. Tekniken ger möjligheter till många nya funktioner eftersom vägbanan kan belysas likt en projektor. I trånga utrymme visar de till exempel bilens position och hjälper föraren att köra i mitten av filen.

Digital och uppkopplad interiör

Interiört är eljusterbara sportstolar med läder/alcantaraklädsel och växelväljare med S logo och rombmönster standard. Dekorinläggen är i borstad aluminium med kolfiber som tillval. Liksom i alla Audis större modeller är S-versionerna utrustade med MMI touch response med två stora skärmar i mittkonsolen. Den tredje skärmen, Audi virtual cockpit, är placerad direkt i föraren siktfält. Som tillval erbjuds även head up display. MMI navigation plus är standard och den tredje generationen av den modulära infotainmentplattformen (MIB 3) ser till att funktionerna sker med ännu högre processorkraft än den tidigare.

Audi connect’s onlinetjänster adderar värdefulla funktioner som e-tron route planner. Vägvisaren beräknar den snabbaste rutten med optimala laddningsstopp och tar hänsyn till trafikdata, förarens körprofil och längden på laddstoppen. I vissa fall innebär det att systemet föreslår en alternativ väg. Förteckningen med laddpunkter med detaljerad information om varje laddstation uppdateras online varje dag. På önskemål kan systemet prioritera laddstationer med e-tron Charging Service.

Säljstart

De två eldrivna S-modellerna tillverkas klimatneutralt i Bryssel. Lanseras i Europa sker under hösten 2020 och de båda modellerna går nu att beställa.

e-tron S SUV: Ca-pris från 1.100.000 kr, förmånsvärde från 3.952 kr/mån netto
e-tron S Sportback: Ca-pris från 1.128.000 kr, förmånsvärde från 4.101 kr/mån netto

Audi e-tron S: Blandad elförbrukning kWh/100 km: 26,8-28,4 (WLTP)
Audi e-tron S Sportback: Blandad elförbrukning kWh/100 km: 26,4-28,1 (WLTP)

För mer pressinformation, bilder och filmer här:

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.