Eldrivna arbetsfordon

Reglerna behövs anpassas för elbilar som blir tyngre

Svenska Taxiförbundet tillsammans med Region Stockholm och Svensk Kollektivtrafik uppvaktar idag regeringen med förslaget att skapa en ny fordonsklass mellan 3,5 och 4,25 ton som ska kunna köras på vanligt B-körkort. Anledningen är att större taxifordon, som rullstolsbussar och taxifordon för åtta personer, som idag framförs med B-körkort kommer på grund av bland annat vikten på batteriet väga mer än 3,5 ton när de blir eldrivna. Det kommer då kräva att föraren har ett C-körkort.

– En ny fordonsklass mellan 3,5 till 4,25 ton för förare med B-körkort är nödvändig för att de samhällsviktiga särskilda persontransporterna ska kunna växla över till eldrift, säger Fredrik Wallén, ordförande för Region Stockholms Färdtjänstnämnd. Färdtjänsten, och motsvarande offentligt finansierade resor, bör få möjligheten att leda utvecklingen mot en fossilfri biltrafik.

Det finns en undantagsmöjlighet i EU som andra länder valt att utnyttja där förare med B-körkort kan få framföra lätta lastbilar upp till 4,25 ton om de drivs på el eller gas. Men Transportstyrelsen går emot den linjen och föreslog nyligen för Regeringen att inte utnyttja den möjligheten.

– Tillgängligheten till samhällsviktiga funktioner som skolskjuts, färdtjänst och sjukresor ska inte drabbas på grund av att regelverket inte följer med när fordonen blir tyngre som en konsekvens av elbilsbatterierna, säger Bawer Coskun, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet. Problemet blir än större då det idag råder stor brist på förare, inte minst med behörighet för C-körkort.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.