Eldrivna arbetsfordon

Postnord utökar sin elfordonsflotta med sex Mercedes-Benz eActros

Postnord har lagt en order på sex eldrivna lastbilar från Mercedes-Benz, där de första tre levereras redan i januari. Ordern omfattar fem eActros 300 för distribution samt en eActros 600 med 50 mils räckvidd som ska användas för fjärrfrakt med släp. De första fordonen levereras av Veho Bil i Västerås.

De nu levererade lastbilarna är tvåaxlade eActros 300 distributionsbilar med en totalvikt på 19 ton och maxlast på 8 ton. Fordonen är utrustade med skåp från Sala-skåp och bakgavellyftar från Zepro. Med batterier på 336 kWh har bilarna en räckvidd på cirka 30 mil.

– Det är ett tungt erkännande att se våra ellastbilar i Postnords vagnpark. Det är ju ett företag som verkligen kan det här med eldrivna fordon och som har kommit långt i sin gröna omställning, säger Mattias Lindebäck på generalagenten Veho Import.

Postnord som redan har 25 eldrivna lastbilar i Sverige planerar att utöka sin flotta till omkring 40 eldrivna lastbilar innan årets slut. Det är företagets första eldrivna lastbilar från Mercedes-Benz och de är även de första i flottan med kamerabackspeglar.

– Jag tror att vi är bland de transportföretag i Europa som har störst praktisk erfarenhet av elektrifierade transporter, säger Liv Najjar, chef för fordon och laddinfrastruktur på Postnord. – Under åren har vi köpt in tusentals elfordon och nu satsar vi stort även på eldrivna tunga lastbilar. I Sverige har vi redan 25, och innan året är slut kommer vi att ha ett 40-tal ellastbilar på Sveriges vägar. Parallellt med att vi utökat antalet elfordon har vi också byggt upp en stor egen infrastruktur för laddning.

Mercedes-Benz eActros 600 har visat imponerande prestanda med en uppmätt förbrukning på 11,2 kWh per mil med trailer och 40 tons bruttovikt på vanliga vägar, vilket motsvarar en energikostnad på cirka 15 kronor per mil.

– Det är verkligen ett stort intresse för våra eldrivna lastbilar i dag, säger Mattias Lindebäck. – Det är så tydligt att våra eActros inte är dieselbilar som fått en elmotor, utan att de är helt konstruerade för eldrift. Vi har till exempel ingen kardanaxel, utan motorer och växellåda är integrerade direkt i den drivande bakaxeln. Det både sänker tjänstevikten och minskar energiåtgången.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.