Nya Volkswagen ID.3 får en facelift
Kvalitet och design tas till nästa nivå i nya ID.3. Volkswagen har lyssnat på sina kunder och implementerat många av deras förslag. Hållbarhet är fortsatt i fokus genom en koldioxidneutral* tillverkning och genom en interiör som inte innehåller något material av animaliskt ursprung.
I vår presenteras nya Volkswagen ID.3, som blir nästa kapitel i utvecklingen av ID.-familjen. Hittills har över en halv miljon ID.-bilar – baserade på MEB-plattformen – levererats till kunder runt om i världen, varav nästan 25 000 i Sverige.
För närvarande tillverkas ID.3 vid fabrikerna i Zwickau och Dresden i Tyskland. Nästa år kommer produktionsnätverket att utökas med Volkswagens huvudfabrik i Wolfsburg. Detta för att möta kundernas höga efterfrågan på den helt eldrivna kompaktbilen.
– Nya ID.3 visar vårt engagemang för kvalitet, design och hållbarhet. Designen har mognat och vi har uppgraderat materialen i interiören, säger Imelda Labbé, styrelsemedlem på Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad.
Utvecklingsteamet har tagit emot en rad förslag från kunderna för att förbättra bilen och standardutrustningen.
– Våra kunders behov står alltid i centrum för oss. Det är därför vi lyssnar noga och fokuserar på att anpassa vår produktportfölj efter deras behov, tillägger Labbé.
Nya ID.3 blir utrustad med den senaste mjukvarugenerationen som förbättrar systemets prestanda och som kan ta emot uppdateringar över nätet. Dessutom har standardutrustningen uppgraderats: nu ingår en 12 tum stor infotainmentdisplay (30,5 cm), ett uttagbart lastgolv och en mittkonsol med två mugghållare.
Funktioner som ”Plug & Charge” och ”intelligent ruttplanerare” gör laddningen i nya ID.3 ännu enklare och bekvämare. Volkswagen använder sig av den senaste generationen av helt integrerade assistanssystem i ID.3, exempelvis tillvalen ”Travel Assist med molndata” och ”Park Assist Plus med minnesfunktion”.
– En del av vårt uppdrag på Volkswagen är att erbjuda toppmodern teknik och innovationer för alla modeller, däribland kompaktbilar. ID.3 är ett exempel på detta – till exempel när det gäller nya komfort- och assistanssystem. Vi tar nästa steg på vägen mot automatiserad körning med hjälp av molndata i den senaste versionen av Travel Assist, förklarar Kai Grünitz, styrelsemedlem på Volkswagen med ansvar för utveckling.
De förkonfigurerade modellerna Life**, Business**, Style** och Tour*** kan beställas på den svenska marknaden med start under vecka 49. Priserna presenteras i samband med försäljningsstarten. På grund av den höga ordervolymen förväntas de kunder som lägger sin order nu få sin nya ID.3 från och med fjärde kvartalet 2023****.
*) Koldioxidutsläppen undviks och minskas direkt hos Volkswagen där så är möjligt. Leverantörer har också skyldighet att undvika och minska koldioxidutsläppen. Koldioxidutsläpp som inte kan undvikas eller minskas hos Volkswagen eller i leveranskedjan kompenseras till samma belopp av certifierade projekt som mildrar klimatförändringarna.
**) ID.3 Pro Life, ID.3 Pro Business, ID.3 Pro Style: Elförbrukning blandad körning: 15,2-16,3 kWh/100 km (WLTP). CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km.
***) ID.3 Pro S Tour: Elförbrukning blandad körning; 15,4-16,2 kWh/100 km (WLTP). CO2-utsläpp blandad körning: 0 g/km.
****) På grund av den nuvarande leveranssituationen för halvledare och den befintliga orderstocken, räknar Volkswagen med att ID.3 Pro-modellerna Life, Business, Style och ID.3 Pro S modell Tour inte kommer att levereras till kunderna förrän under fjärde kvartalet 2023. Baserat på nuvarande planering kommer produktionen av den uppdaterade versionen av ID.3 att ha påbörjats vid denna tidpunkt. Det här betyder att den levererade bilen inte kommer att vara den som konfiguratorn eller avtalet visade vid tidpunkten för kundens beställning. Istället kommer kunderna att få den uppdaterade ID.3-versionen. Bilen kan avvika från beställningens omfattning, men sådana skillnader kommer kunden till godo. Rattarna i ID. har tidigare försetts med läder, detta kommer att ersättas av högkvalitativ läderimitation av icke animaliskt material. Eftersom konstruktionen har förbättrats enligt ovan kan WLTP-värdena för bränsleförbrukningen och räckvidden för de olika bilarna avvika med upp till 2 procent från de nuvarande värdena.