Nya Kia Niro EV lanseras efter sommaren
Elbilar

Nya Kia Niro EV lanseras efter sommaren – privatleasa från 3650 kr/mån

Storsäljaren Kia Niro går nu att beställa i en helt ny version med uppdaterad design både ut- och invändigt samtidigt som den tekniska nivån höjs vad gäller anslutningsmöjligheter, komfort och säkerhet. Elbilsversionen Kia e-Niro är den mest registrerade elbilen hittills i år.

– Det är glädjande att se det stora intresset för helt nya Kia Niro. Knappt två veckor efter att orderböckerna öppnats hos Kia-återförsäljarna noterar vi redan drygt 1 000 kundsålda bilar, säger David Selfors, försäljningschef Kia Sweden.

Helt nya Kia Niro byggs tekniskt på en uppdaterad generation av K-plattformen och är 4 420 mm lång, 1 825 mm bred och 1 570 mm hög. Mellan hjulaxlarna är det 2 720 mm och såväl kupé- som bagageutrymmet har vuxit.

Kia Niro EV rymmer 475 liter i bagaget och ytterligare 20 liter i det främre utrymmet under huven, det vill säga 495 liter totalt. Om baksätets ryggstöd fälls ökar lastutrymmet till 1 392 liter i Niro EV. Maximal dragvikt är 750 kg för Niro EV.

I utvecklingsarbetet av nya Kia Niro har kör- och vägegenskaper förbättrats med uppgraderad fjädring och styrning. Även åkkomforten har dragit nytta av den nya fjädringen samtidigt som ytterligare isoleringsmaterial runt bilens struktur reducerar vägljudet inne i kupén.

Kia Niro EV är beställningsbar nu hos de svenska Kia-återförsäljarna och de första leveranserna sker efter sommaren.

Kia Niro EV
Motor: Elmotor 150 kW (204 hk).
Räckvidd: Upp till 463 km, preliminär siffra.
Pris: Från 495 900 kr.
Privatleasing: Från 3 650 kr/mån.

(Ev klimatbonus ej inräknad i priset. Den är däremot inräknad i privatleasingpriset.)

Några av finesserna i nya Kia Niro

Vehicle-to-load, V2L, som redan visat sig vara en användbar funktion i Kia EV6, gör att du kan använda Kia Niro EV som en mobil powerbank för att driva eller ladda andra elektriska produkter. Adaptern förvaras på ett smidigt vis i det främre bagageutrymmet, den så kallade ”frunken”.

Instrumentpanelen domineras av två 10,25-tumsskärmar, den ena för infotainment och den andra framför föraren i form av ett digitalt instrumentkluster.

I interiören används återvunnet material, bland annat är innertaket gjort av återvunna tapeter, sätena av biobaserad polyuretan (bioplast) med tygklädsel tillverkad av eukalyptusblad. Bagageutrymmets insynsskydd är till 75 procent tillverkat av ett vävt material bestående av återvunna fibrer.

Framstolarna har en slimmad design som frigör extra utrymme för passagerarna som sitter i baksätet. I själva sätena sitter snabbladdande USB-C-uttag.

Passagerarstolen kan fällas ner helt när bilen står stilla, i så kallat relaxläge, för maximal avkoppling och stöd.

Forward Collision Assist – I korsningar assisterar och/eller varnar systemet föraren om det finns en kollisionsrisk med ett mötande fordon.

Safe Exit Assist (SEA) – Förhindrar att en olycka sker när baksätespassagerare ska kliva ut just när ett fordon närmar sig bakifrån, det gör systemet genom att läsa av trafiken och aktivera bakdörrarnas lås.

Remote Smart Parking Assist (RSPA) – Föraren kan stå utanför bilen och med hjälp av nyckeln manövrera den framåt och bakåt. Bra till exempel i trånga parkeringsfickor.

Läs vidare hela artikeln här... (Öppnas i nytt fönster)

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.