Elbilar

Ny rapport: Sverige driver på elbilsutvecklingen

Sverige fortsätter att vara en av de ledande nationerna i Europa när det gäller elbilsutveckling, enligt en ny rapport från EY och Eurelectric. Under 2023 var Sverige näst bäst i Europa på att sälja elbilar, och hela 60 procent av alla nya bilar var eldrivna. Men trots en avmattning på marknaden i början av 2024 är det viktigt att hålla fokus på långsiktig utveckling.

– Den svackan vi ser i försäljningen av elbilar är tillfällig. Omställningen kommer inte ske lika fort som en del tidigare trott men det är inte läge att bromsa utvecklingen för mobilitet. I takt med att billigare modeller av elfordon är på väg ut på marknaden, blir elfordon mer lättillgängliga för en bredare målgrupp. Tills dess behöver vi säkra förutsättningarna så att varken Sverige som marknad eller svenska aktörer halkar efter, säger Martin Cardell, globalt ansvarig för mobility på EY.

Viktiga utvecklingsområden för framtiden

Rapporten betonar att standardisering och datadelning mellan olika aktörer är avgörande för att fortsätta driva elbilsutvecklingen framåt. EY förutspår att det år 2030 kommer att finnas över 75 miljoner elbilar i Europa, vilket gör behovet av interoperabilitet och informationsdelning ännu mer kritiskt.

– Omställningen inom mobilitet handlar om mer än en teknisk övergång från fossila drivmedel. Det handlar om integrering av transport, energi och infrastruktur för att skapa betydande framtida värden. Idag finns en brist i standardisering och infrastruktur vilket skapar frustration och försvårar för både konsumenter och andra aktörer. Standardisering och datadelning inom områden som exempelvis ladd-infrastruktur skulle minska komplexiteten och kostnaden för att installera laddningsstationer. Det förbättrar den totala upplevelsen och skapar en rad nya möjligheter för aktörer inom ekosystemet, säger Martin Cardell.

Rapporten identifierar tre huvudsakliga områden där detta kommer att spela stor roll:

1. Optimering av laddstationer

För att underlätta för elbilsägare behöver laddstationer vara strategiskt placerade. Detta minskar räckviddsångest och förbättrar förarupplevelsen vilket i sin tur kan öka adoptionen av elbilar. Antalet offentliga laddpunkter i Europa ökade med 40 procent från 2022 till 2023 men fortsatt expansion krävs. Genom att dela data om förbrukningsmönster och nätverkskapacitet kan man bättre planera var nya laddstationer behövs.

2. Intelligent nätintegrering

Smart laddning innebär att elbilar laddas när energipriserna är låga eller när det finns gott om förnybar energi tillgänglig. Genom att dela data kan laddningsscheman optimeras baserat på realtidsinformation om nätets kapacitet, väderprognoser och elpriser. Datadelning är också viktigt för ”fordon-till-nät”-tjänster, där elbilar kan mata tillbaka energi till nätet under tider med hög efterfrågan.

3. Optimerad laddningsupplevelse

En smidig och användarvänlig laddningsupplevelse är viktig för att främja adoptionen av elbilar. Genom interoperabilitet mellan olika datasystem kan förare få realtidsinformation om tillgänglighet, prissättning och kompatibilitet på laddstationer. Detta hjälper förare att planera sina rutter effektivt och minskar oro för att batteriet ska ta slut.

Framtidens elbilsmarknad

Trots den tillfälliga nedgången i elbilsförsäljningen i början av 2024, är framtidsutsikterna ljusa. Genom att fokusera på standardisering och datadelning kan Sverige fortsätta att vara en ledande aktör inom elbilsutveckling. Det är viktigt att både offentliga och privata aktörer samarbetar för att säkerställa en hållbar och effektiv utbyggnad av elbilsinfrastrukturen.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.