Ny rapport: Hälften av alla medelstora och tunga lastbilar samt bussar är eldrivna 2035
Enligt en rapport från den globala marknadsanalysfirman Interact Analysis förväntas hälften av alla medelstora och tunga lastbilar samt bussar som säljs år 2035 vara eldrivna. Detta är ett betydande skifte från de traditionella förbränningsmotorerna (ICE) som för närvarande dominerar marknaden.
Prognoser pekar på att nästan 2,5 miljoner eldrivna kommersiella fordon kommer att säljas under 2035, jämfört med mindre än 500 000 som förväntas säljas 2025.
I dagens eldrivna fordon står batteripaketet för mer än hälften (55 %) av intäkterna för drivlinan. Men en förväntad priserosion de kommande åren ska driva tillväxten och öka attraktionen för batteridrivna kommersiella fordon. Denna prisförändring kommer sannolikt att bidra till en ökad försäljning och popularitet av dessa fordon.
När det gäller marknaden för kommersiella fordon i stort förväntas bränslecellsfordon utgöra en mindre del. Detta eftersom de är mest lämpade för fordon som färdas långa sträckor. Hybridfordon kommer också att utgöra en liten andel av marknaden. Delvis på grund av bristande fokus på teknologin från tillverkare, men även brist på regulatoriskt stöd vilket inte ger några övertygande argument för införande.
Batterielektriska fordon framstår som den klara vinnaren för drivlinor i kommersiella fordon. Detta beror främst på låga driftskostnader (som uppväger den höga initiala kostnaden), samt regleringar och subventioner som lockar kunder.
Batteripaketet dominerar intäkterna för drivlinan i batteridrivna fordon där det står för cirka 55 % av intäkterna. Denna komponent har störst inverkan på det totala priset på ett kommersiellt fordon, medan motorer, växelriktare och transmission har liten inverkan på det totala fordonets pris. För bränslecellsfordon utgör bränslecellssystemet en mycket större del av de totala kostnaderna, medan transmissionen utgör en större del av de totala kostnaderna för hybridfordon.
Användningen av e-axlar är en växande trend. Men för närvarande ett dyrt alternativ till separat motor, transmission och axel. Som en relativt omogen teknologi är kostnaden för en e-axel mycket högre än för traditionella system. Men Interact Analysis förutser att detta kommer att förändras över tid i takt med att volymerna ökar. En av de främsta fördelarna med e-axlar är utrymmesbesparing. Det möjliggör att batterikapaciteten och räckvidden för fordonet kan ökas, eller att ett mindre fordon kan ha samma batterikapacitet vilket minskar produktionskostnaderna. Beroende på kundens synvinkel kan e-axlarna betala för sig själva genom de fördelar de erbjuder trots en högre initial kostnad.
Jamie Fox, huvudanalytiker på Interact Analysis, kommenterar: ”För närvarande är den initiala kostnaden för ett batteridrivet fordon hög och detta beror främst på kostnaden för en fullständig elektrisk drivlina. För en tung lastbil med batteridrift kan den kompletta batteridrivlinan kosta så mycket som 100 000 dollar, men detta kan vara så lågt som 2 000-3 000 dollar för en mild hybrid lätt lastbil. Trots detta förväntar vi oss att se en priserosion över tid på grund av produktionsinnovationer och stordriftsfördelar.”