Mercedes först att öppna egen batteriåtervinning – upp till 96 % återvinning av material
Mercedes-Benz har blivit världens första biltillverkare att öppna en egen batteriåtervinningsanläggning. Den toppmoderna anläggningen i tyska Kuppenheim är ett viktigt steg för hållbar biltillverkning och en teknologisk milstolpe som den första anläggningen i Europa som kombinerar två sofistikerade återvinningsmetoder.
– Med den nya fabriken och vårt nya forskningscenter i Stuttgart sluter vi råvarucirkeln, säger Jörg Burzer som är ansvarig för produktion och kvalitet i Mercedes-Benz koncernledning.
Med en imponerande återvinningsgrad på upp till 96 procent av batteriernas råmaterial visar Mercedes-Benz vägen mot en mer cirkulär framtid för elbilsindustrin. Den nya anläggningen som invigdes i närvaro av förbundskansler Olaf Scholz kommer årligen att kunna hantera material motsvarande över 50 000 batterimoduler.
– Bilens framtd är elektrisk och batterier är en viktig del i denna framtid. Att tillverka batterier på ett hållbart sätt är en nyckel till allt. Den cirkulära ekonomin är både en tillväxtmotor och en viktig byggsten mot våra klimatmål, sa Tyskland förbundskansler Olaf Scholz, vid invigningen.
Det som gör anläggningen särskilt innovativ är dess unika kombination av mekanisk och hydrometallurgisk återvinning. Den mekaniska processen separerar först material som koppar, plast och järn. Därefter används hydrometallurgi – en mer energieffektiv metod än den traditionella pyrometallurgin – för att utvinna värdefulla ämnen som kobolt, nickel och litium ur batteriernas ”svarta massa”.
Projektet är resultatet av ett samarbete mellan Mercedes-Benz och företaget Primobius, ett joint venture mellan tyska SMS Group och australiensiska Neometals. Den tyska staten har också spelat en viktig roll genom delfinansiering och tre tyska universitet är involverade i forskningsprojektet.
I linje med anläggningens miljöfokus drivs den helt av fossilfri el delvis från en egen solcellsanläggning på 350 kW som installerats på taket. Med en årlig kapacitet på 2 500 ton visar Mercedes-Benz att storskalig hållbar batteriåtervinning inte längre är en framtidsvision utan verklighet.