Kultförklarade snöskotern Larven blir elektrifierad
I hjärtat av den svenska skoterkulturen, där snö och is formar landskapet för äventyr, har en ny spelare rullat in på scenen. Det handlar inte om en vanlig uppdatering utan om en transformation av en ikon – Larven. Den här gången har den återuppstått i en ny elektrifierad tappning: ELRV 2.0.
Projektet tog sin början när Magnus Bredin och Micael Lawson, två entusiaster med en brinnande passion för både skoterkultur och teknisk innovation, fann varandra på ett skoterforum online. Micael, som är VD och grundare av Recas, har redan en bred erfarenhet av elektrifieringsprojekt, medan Magnus hade börjat elektrifiera Larven som ett personligt projekt. Deras möte markerade startskottet för ELRV 2.0.
Larvens unika design, med sina blygsamma 76 kilo, visade sig vara en perfekt match för ett batteridrivet hjärta. Den hade redan utrymme för batterier där bränsletanken och förvaringen en gång satt, och genom att ta bort variatorn kunde en optimal tyngdpunkt uppnås med elmotorn placerad direkt bakom föraren.
”Larven är unik i sin enkla konstruktion. Att få elektrifiera drivlinan gör det hela än mer simplifierat,” säger Micael Lawson, VD och grundare Recas.
Med ett kraftfullt 48V-batteri och en minimalistisk design sticker ELRV ut som en av marknadens mest smidiga elektriska skotrar. Batteriet är inte bara enkelt att ta ur och sätta i för laddning eller förvaring; det är även designat för att stå emot extrema väderförhållanden, vilket förlänger både livslängd och prestanda. Tack vare sin konstruktion kan ELRV också enkelt transporteras på en bilens dragkrok.
Produktionen av ELRV sker med ett begränsat antal komponenter, vilket inte bara underlättar tillverkningen utan också bidrar till en lägre vikt och kostnad jämfört med konkurrenterna – varav de närmaste väger in på över 300 kg.
Bakom ELRV står två personer med djupa rötter i Jämtland, där Larven ursprungligen tillverkades. Micael har till och med personliga band till Larvens historia genom sin far. Den nya ELRV är en hyllning till detta arv men tar det även till nya höjder genom att erbjuda en helt ny upplevelse på snön. Föraren styr med skidor på fötterna, vilket ger en intuitiv och naturtrogen körupplevelse.
Sverige siktar på att bli fossilfritt till 2045, medan utsläppen från skotrar har tredubblats sedan 90-talet. ELRV bidrar till denna omställning genom att minska utsläpp och buller, vilket gynnar både naturen och skoterentusiasterna.
”Vi vill erbjuda en tyst, klimatsmart snöskoter som respekterar naturen och samtidigt levererar en unik åkupplevelse. ELRV är ett resultat av passion, innovation och har en stark koppling till svensk skoterkultur,” säger Micael Lawson.
Recas, med sin erfarenhet av elektrifieringsprojekt, är nu i full gång med utvecklingen av ELRV, med tester som körs i Saabs gamla utvecklingslabb. Företaget söker nu samarbetspartners för att ta ELRV till nästa nivå i produktionen.
Med ELRV tar skoterkulturen ett stort kliv framåt, inte bara teknologiskt utan också mot en mer hållbar framtid.