Kinas bilmärken faller när Tesla ökar trycket
Elbilar

Kinas bilmärken faller när Tesla ökar trycket

Kinesiska elbilsköpare föredrar Tesla. Model 3 säljer nära tre gånger mer än den näst populäraste elbilen i Kina – och nu faller tunga inhemska tillverkare offer för konkurrensen. 

Under de senaste två årtiondena har den kinesiska staten pumpat in pengar i utvecklingen av landets elektrifierade fordonsflotta, och inledningsvis dominerade de inhemska bilmärkena.

Nu slåss en uppsjö av tillverkare för att roffa åt sig en andel av världens största elbilsmarknad, men en vikande konjunktur och indragna statliga stöd har börjat sålla agnarna från vetet. Under 2019 var det endast elva av hundra kinesiska startups som lyckades få loss finansiering för sina elbilar. Det rapporterar Automotive News Europe.

Den slutgiltiga spiken i kistan för många verkar dock vara Teslas närvaro i landet – för det visar sig att rika kineser hellre vill äga Elon Musks livsstilsmarkör än inhemska modeller.

Läs vidare hela artikeln här... (Öppnas i nytt fönster)

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.