Kia ska bli ledande elbilsmärke – påskyndar omställningen

Kia avslöjar nu fler detaljer om första fasen i den kommande produktstrategin.
– Sju nya elbilar i flera olika segment ska lanseras till 2027.
– Märkets första dedikerade elbil med internbeteckningen CV lanseras under nästa år och visar Kias nya designspråk.
– Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten positionera Kia som ett ledande elbilsmärke. 

Kia Motors Corporation presenterade i dag delar av den globala affärsstrategin för elfordon och avslöjar samtidigt en tidig skiss av märkets framtida dedikerade elbilar. Detaljerna om Kias framtida elektriferingsstrategi tillkännagavs av Ho Sung Song, VD och koncernchef, under ett evenemang vid fabriken i Hwasung, Sydkorea.

Förutom ett komplett utbud av elbilsmodeller etablerar Kia ett flertal samarbeten inom elfordon, batteritillverkare och olika mobilitetstjänster för att snabbt möta den växande efterfrågan på elbilar och ta en ledande position på marknaden.

– Kia har sålt mer än 100 000 elbilar i världen sedan introduktionen av den första massproducerade modellen, Kia Ray EV 2011, säger Ho Sung Song, VD och koncernchef Kia Motors.
– Sedan dess har vi introducerat fler elbilar och presenterat planer för att påskynda denna process för de kommande åren. Genom att fokusera vår verksamhet på elektrifiering siktar vi på att elbilar ska stå för 25 procent av vår totala globala försäljning till 2029.

I strategin “Plan S” som presenterades tidigare i år planeras 11 nya elbilar fram till 2025. Under samma period siktar Kia på att elbilar ska stå för 20 procent av märkets totala försäljning i Sydkorea, Nordamerika och Europa. Sju dedikerade elbilar, som visas upp i en första skiss i dag, kommer att lanseras till 2027.

Den första av dessa lanseras redan under nästa år och går under den interna kodbeteckningen CV. Modellen får högpresterande kör- och laddningsegenskaper tack vare innovativ teknik.
CV introducerar även en ny designriktning, som ska symbolisera märkets övergång till ett elbilsmärke. Designfilosofin omfattar progressivitet, mångfald och kontrasterande element.

Den nyutvecklade tekniska plattformen, E-GMP (Electric-Global Modular Platform) är anpassningsbar för olika behov; stadsbilar, bilar optimerade för lång räckvidd och prestandamodeller.

Nya försäljningskanaler och andra affärsmöjligheter utvärderas i och med omställningen, bland annat inom prenumerationstjänster, leasing- och hyra av batterier samt batteriåteranvändning (second-life).

Utbyggnaden av laddinfrastrukturen är en förutsättning för att göra elbilar tillgängliga för fler, och Kia fortsätter arbetet inom ramen för olika samarbetsprojekt.
– I Korea levererar Kia 1 500 laddplatser till försäljningsfilialer, återförsäljare och servicecenter. På koncernnivå ser Hyundai Motor Group till att installera 120 snabbladdare i stadskärnor och längs motorvägar i landet.
– I Europa etablerar Kia fler än 2 400 laddplatser i partnerskap med återförsäljarnätverket och planen är att fortsätta bidra till utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen i linje med den växande marknaden för elbilar.
 – Kia etablerar även motsvarande strategiska allianser till det europeiska snabbladdningsnätverket IONITY i USA och Kina, samt samarbetspartners i utvecklingen av ny laddningsteknik.