Honda testar batteribyte för budbilar
Honda kommer att börja testa batteribyte för budbilar nästa månad som ett led i att försöka eliminera stilleståndstiden som uppstår vid laddning. Detta görs i samarbete med Japans största kurirföretag, Yamato Transport, och kommer att involvera Hondas nya MEV-Van-koncept som har utformats specifikt för att ha utbytbara batterimoduler.
Batterimodulerna är monterade under kabingolvet och kan enkelt nås via luckor. Eftersom MEV-Vanen inte har någon laddningsport framtill sägs den vara perfekt för stadsbaserade kurirföretag eftersom många operatörer har dålig tillgång till laddningsinfrastruktur och inte har råd att parkera fordon under längre perioder.
Honda säger att byte av batterier och påfyllning under lågtrafiktider också kan minska belastningen på elnätet och leda till en betydande minskning av de totala driftskostnaderna, tack vare billigare eltariffer.
Det finns ännu inga uppgifter om MEV-Van:en matchar räckvidden på 210 km som standardversionen av N-Van e har, eller om de utbytbara batterierna kompromissar med räckvidden. Honda-ingenjörer säger dock att tester i verkliga förhållanden av Yamato Transport kommer att ge en korrekt bild av de utbytbara batteriernas hållbarhet, räckvidd, prestanda och laddningstider.
Honda har redan genomfört flera tester med liknande teknik för sin motorcykelverksamhet och har nyligen lanserat sin Honda EN1-scooter för den indonesiska marknaden som erbjuds med utbytbara batteripack.
Honda har ännu inte åtagit sig att använda batteribyte-teknik för personbilar, men Kinas NIO har redan genomfört storskaliga tester med produktionsfordon. Tidigare i år sa NIO att de utförde otroliga 906 056 batteribyten vid sina 13 629 laddstationer över en period av 17 dagar. Enligt NIO tar det bara tre minuter för hela batteribytet.
Till skillnad från Honda anser det kinesiska märket att batteribyten är mer lämpade för dem som reser längre sträckor. NIO’s Swap Stations är vanligtvis belägna nära motorvägar snarare än i stadskärnor.