Elbilar

Ford tar självkörande parkering till en ny nivå: bilen gör hela jobbet själv

Tillsammans med flera partners demonstrerar Ford hur man i framtiden kan använda FordPass-appen för att lämna bilen vid ingången till parkeringshuset, låta den köra i sig själv, hitta en ledig plats och parkera på egen hand.

Som en av partnerna i ett samarbete med The German Association of the Automobile Industry har Ford samarbetat med teknikföretag som Bosch, för att demonstrera möjligheterna hos uppkopplade bilar som kan kommunicera med ett parkeringsgarages infrastruktur.

Ford visar hur det nya “Automated ValetParking” -systemet fungerar på den internationella bilmässan i München, Tyskland, som drog igång igår.

– Demonstrationen visar att parkering utan förare är en verklighet, och att detta har ett antal fördelar utöver komfort, att det är praktiskt och tidsbesparande. Oavsett om du är på en flygplats eller ett köpcentrum kan parkering snart göras mycket mer effektivt, med kontaktlös inresa, betalning och utresa. Att ha bilar som i oändlighet kör runt i parkeringshuset för att leta efter en lämplig parkeringsplats kommer snart att vara ett fenomen från det förflutnasäger Joseph Urhahne, Automated Driving, Research & Advanced Engineering på Ford of Europe.

Sensorteknik i parkeringshuset styr bilen utan föraren
Med denna teknik, som för närvarande befinner sig i forsknings- och demonstrationsstadiet, finns det sensorer i parkeringshuset som tar kontroll över bilen och kör den utan förare, runt parkeringshuset. Detta sker genom kommunikation mellan bil och infrastruktur. Sensorer upptäcker och hjälper bilen att hitta en gratis parkeringsplats. Om något dyker upp i körbanan runt bilen, till exempel en fotgängare eller en annan bil, stannar bilen av sig själv.

Föraren lämnar bilen i ett markerat område och startar den automatiska processen för att hitta en gratis parkeringsplats i parkeringshuset från Ford Pass-appen på sin mobil. När man återvänder till parkeringshuset kan man ringa bilen med appen, så möter den upp på samma ställe där den lämnades.

När bilen står parkerad kan systemet också öppnas för att ta emot paketleveranser, eller om det finns behöv för andra tjänster som biltvätt eller laddning.

Upp till 20% bättre utnyttjande av parkeringsplatser
I Europa är standardstorleken på en parkeringsplats idag 2,44 ggr 4,88 meter. Samtidigt har bilarna som använder dem blivit allt större över flera år. Med det automatiska parkeringshjälpen får upp till 20% fler bilar plats i ett parkeringsgarage, utan risk för skador, till exempel att någon slår upp dörren i bilen bredvid.

Lösningen kräver att sensorer installeras i befintliga parkeringsanläggningar eller att dessa installeras när nya byggs. Systemet kan användas av alla bilar med automatisk växellåda, elektronisk stabilitetskontroll, elektrisk parkeringsbroms och filcentrering. Det enda villkoret är att en smart kommunikationsenhet är installerad i bilen som möjliggör kommunikation med sensorerna i parkeringshuset.

Öppnar ett unikt testcenter för forskning om parkering, logistik och laddning av elbilar
Ford kommer också att öppna sitt eget unika forskningscenter, Detroit Smart Parking Lab, nästa månad. Här kommer avancerad teknik inom parkering, logistik och elbilsladdning att testas i en fysisk miljö. Centret kan också användas av andra för att samarbeta och för att hitta de bästa lösningarna inom de olika områdena i en verklig testmiljö.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.