Everrati’s nya elektriska Porsche – en modern tolkning av en klassiker
Everrati Automotive Limited, ett ledande teknikföretag inom hållbar lyx, har nyligen avslöjat sin mest fokusdrivna eldrivna Porsche hittills. Denna nya skapelse är inspirerad av den legendariska Type 964 RSR och representerar ett spännande steg inom elektrifieringen av klassiska bilar.
Denna nya modell bygger vidare på Everratis befintliga portfölj av moderniserade klassiska Porschar. Genom att kombinera en ombyggd 911 med kolfiberelement och olika viktbesparande åtgärder har företaget skapat en nollutsläppsvariant som hyllar 964 RSR 3.8:s anda. Bilen är utrustad med en toppmodern, skräddarsydd eldrivlina som uppfyller OEM-standard.
Type 964 RSR 3.8, som lanserades 1993, är en av de mest sällsynta 964-varianterna med endast 51 producerade exemplar. Denna tävlingsklara, lätta, bakhjulsdrivna och turboladdade modell är en viktig del av Porsches motorsportarv.
I sin nya elektrifierade version hedrar Everrati 964 RSR:s arv genom att skapa en bil som inte bara är hållbar och lyxig, utan också en rullande konstverk som kan uppskattas av framtida generationer.
Baserad på en noggrant restaurerad 911 (964), har Everratis RSR-inspirerade utgåva tagit till sig den lättviktiga och högpresterande etoset från RSR. Bland annat har bakre sätena tagits bort, en bakre skyddsbåge lagts till och lättviktsstolar installerats. Dessa är klädda i världens lägsta kolhaltiga läder från Everratis partner Bridge of Weir Leather.
På utsidan pryds bilen av lättviktshjul från HRE och kolfiberkaross med en helt ny aerodynamikpaket, inklusive en större bakspoiler inspirerad av den legendariska 964 RSR, samt en omarbetad främre splitter.
Under huven finns ett 63kWh batteripaket och ett batterihanteringssystem av OEM-kvalitet. Den här andra generationens version erbjuder flera förbättringar jämfört med Everratis första generation, inklusive ny och förbättrad kylning samt en mer raffinerad version av drivkontrollern och mjukvaran, vilket ökar prestanda och effektivitet. Med högpresterande eldrivna motorer som levererar kraftfull kraft till bakhjulen via en differentialspärr, erbjuder den RSR-inspirerade versionen en utsläppsfri räckvidd på över 32 mil och en acceleration från 0 till 100 km/h på 3,7 sekunder.
Denna hyllning till RSR är även utrustad med TracTive-fjädring, ett premium, elektroniskt styrt aktivt och adaptivt fjädringssystem med flera inställningar som är designade för att optimera och förbättra kördynamik, komfort och prestanda, oavsett om det är på vägen eller på banan. Kombinerat med Apple CarPlay och AC- samt DC-snabbladdning är den nya RSR-hyllningen fullt utrustad för såväl korta som längre resor.
Justin Lunny, grundare och VD för Everrati, kommenterar: “Den här spännande nya tillägget till vårt utbud av omdefinierade och elektrifierade 911:or är utan tvekan den mest förarfokuserade hittills. Genom att hylla en legendarisk modell från tre decennier sedan, får vår nya ‘RSR’ pulsen att öka med en rad lättviktsförbättringar, vilket resulterar i en oöverträffad upplevelse som kombinerar det bästa av klassisk design med modern, utsläppsfri prestanda.”
“Som alla våra modeller är den handbyggd med OEM-grade tekniska processer och framtidssäkrad via en toppmodern elektrisk drivlina. Vi är engagerade i att bevara arvet från ikoniska fordon samtidigt som vi främjar övergången till hållbar lyxmobilitet. Vår expertis inom omdefinierade Porschar positionerar oss som den internationella skaparen av omdefinierade 911:or och ikoniska bilar.”
Den nya modellen, liksom alla 964-baserade varianter i dess sortiment, kommer att byggas för en internationell marknad av Everratis produktionspartner, Aria Group, baserad i Irvine, Kalifornien. Detta understryker företagets strategi att knyta an till världens bästa specialister när det är lämpligt.
Designad och utvecklad vid sitt globala huvudkontor i Oxfordshire, kommer den senaste 911 RSR-inspirerade modellen att ansluta sig till Everratis ledande portfölj av omdefinierade bilikoner, som inkluderar elektriska versioner av Porsche 911 (964) Coupe, Targa, Cabriolet, G-Series baserade ST-inspirerade utgåvan, Range Rover Classic, Land Rover Defender, Land Rover Series, GT40, och Mercedes-Benz W113 SL ‘Pagoda’.