DB Schenker börjar köra med helelektrisk HCT-lastbil – 33 meter lång
Logistikföretaget DB Schenker har nu inlett transporter med världens kanske första helelektriska HCT-lastbil. Lastbilen som är 33 meter lång och har en totalvikt på 68 ton började köra mellan Vanda och Lempäälä i Finland den 4 oktober.
HCT står för High Capacity Transports och innebär att man kör med längre och tyngre fordon än vad som är tillåtet enligt de vanliga regelverken. Den helt elektriska HCT-lastbilen från DB Schenker är utrustad med sex batterier på 540 kWh och kan köra i tre skift innan de behöver laddas.
Kombinationen som består av en helt elektrisk Volvo FH Electric-lastbil och två semitrailers har en högsta tillåten totalvikt på 68 ton.
— Det är första gången jag hör talas om att ett HCT-fordon körs helt på el i reguljär trafik. Fantastiskt roligt att vi ligger så långt framme. DB Schenker Finland är kanske först i världen, säger Anna Hagberg, Head of Network and Linehaul, DB Schenker Sverige.
Volvo FH Electric laddas med energi från DB Schenkers egna solceller som sitter på terminalerna i Viinikkala och Lempäälä. Under vinterhalvåret kan det vid behov köpas in el från vindkraft som är praktiskt taget helt utsläppsfri.
— Jag är väldigt glad över att vår Neste Charging-lösning kommer att stödja DB Schenkers hållbarhetsmål, nu när de introducerar en helelektrisk HCT-lastbil för sina linjetransporter, säger Pekka Vikström, VP, Marketing & Services, Neste.
Fakta: Volvo FH Electric
– 33 meter lång
– Maxvikt 68 ton
– 6 batterier på 540 kWh
– Kör i tre skift och laddas mellan skiften med hjälp av laddningsutrustning i Vanda och Lempäälä
– Laddning: 250 kW DC CCS2: 2h, 43 kW AC Type 2: 10h
Fakta: HCT
– HCT står för High capacity transports
– En stor fördel med HCT är minskad energianvändning per ton, eller kubikmeter fraktat gods