Eldrivna arbetsfordon

DB Schenker satsar stort på elektrifiering av paketbilar i Stockholm

Mindre utsläpp och buller i Stockholms innerstad. DB Schenker har köpt 28 nya paketbilar på el. Och det är bara början.
– Vi har med all sannolikhet köpt vår sista dieseldrivna paketbil, säger Daniel Vahlberg på Schenker Åkeri.


2021 elektrifierade DB Schenker stora delar av Gotland. Sedan dess har all distribution där skett fossilfritt. Nu går alla paketbilar i Stockholms innerstad på el.
– Vi bygger upp en elbilflotta, del för del. Vi kartlägger var vi kan ställa om och hur. Att vi kör elbilar innanför tullarna är ett steg i en stor omställning, säger Viktor Strömblad, Head of Land transport.
Citydistributionen är först ut att bli elektrifierad.
– Det är en del i vårt hållbarhetsarbete, vi har ett ansvar i att bidra till FN:s 1,5-gradersmål. Egentligen kan man säga att det här handlar om mer än elbilar, det handlar om oss människor och om vår framtid, säger Viktor Strömblad.

Tyst och lugnt att köra

När det gäller lätta lastbilar, eller paketbilar, är Schenker Åkeris mål att alla 150 paketbilar ska vara eldrivna inom några år. Med den här första leveransen elbilar har företaget elektrifierat 20 procent av vagnparken. Och personalen trivs med de nya bilarna.
– Det är så tyst och lugnt att köra, säger Carina Bard som jobbar på Schenker Åkeri i Stockholm.
– Man glider fram och kan köra extremt långsamt när det behövs. Dessutom är alla avgas- och diesellukter borta.

Sista dieselbilen i klassen köpt

28 eldrivna Mercedes-Benz eSprinter levererades nu i höst och tillsammans med fyra testbilar är nu totalt 32 av Schenker Åkeris 150 lätta lastbilar eldrivna.
– De bilar vi fått nu är första generationens eSprinter som har en räckvidd på cirka 15 mil. Det räcker gott och väl för leveranser av smågods i stadsmiljö, säger Daniel Vahlberg, Head of Innovation & Purchasing på Schenker Åkeri.
Johan Wigh på Hedin Bil i Göteborg som sålt bilarna ser samma tendens även hos andra företag.
– Det har pratats väldigt mycket om räckvidd, men det börjar ändra sig nu. Transportföretag har inte samma behov som en familj, som ska använda en och samma bil till allt. Här vet man ju på förhand vilka rutter man ska köra och använder rätt fordon för rätt körning, säger han.

Nu är 28 eldrivna paketbilar inköpta. Vad är nästa steg?
 På sikt kommer alla våra egna paketbilar att gå på el, 2025 räknar vi med att ha ställt om helt, säger Viktor Strömbland, Head of Land transport på DB Schenker.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.