Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter

Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50 batteridrivna lastbilar för långdistanstransporter. Den eldrivna lastbilen med en räckvidd på cirka 500 km kommer att vara redo för serieproduktion under 2024 och avsiktsförklaringen är ytterligare en komponent i Dachsers klimatskyddsstrategi.

Logistikföretaget Dachser planerar att utöka sin europeiska vägtransportsflotta med 50 eldrivna lastbilar av Mercedes-Benz modell eActros LongHaul, som presenterades vid årets IAA Transportation. För detta ändamål har det globala logistikföretaget med bas i Kempten, Tysklandt, undertecknat en avsiktsförklaring med Mercedes-Benz Trucks. Ett avtal som innebär en storskalig utökning av logistikföretagets eldrivna vägtransportflotta. Dachser har för avsikt att använda eActros LongHaul konfigurerad som ett 6×2 växelflaksfordon med en lagringshöjd på 112 cm. Denna ellastbil, som har en räckvidd på cirka 500 km på en laddning, kommer att vara redo för serieproduktion under 2024.

”Dachser är en mycket värdefull kund för oss när det gäller hållbara transporter. Dachser var en engagerad testpartner redan under utvecklingen av eActros 300/400 för tunga distributionstransporter. Vi är mycket nöjda över att logistikföretaget nu också planerar att använda sig av eActros LongHaul i nästa steg, vilket stärker vår e-strategi.” säger Stina Fagerman, Head of Marketing, Sales and Services hos Mercedes-Benz Trucks.

Alexander Tonn, Chief Operating Officer (COO) Road Logistics hos Dachser, säger: ”Denna avsiktsförklaring lyfter fram vårt engagemang för utveckling och testning av miljövänliga kommersiella drivsystem. eActros LongHauls långa räckvidd gör det möjligt för oss att utsläppsfritt transportera varor mellan våra europeiska anläggningar, nu även vid trafik med tung last och vid långdistanstransporter. Detta är en viktig del i Dachsers långsiktiga klimatskyddsstrategi.”

Som ett led i företagets koncept för hållbara leveranser i stadskärnor ”Dachser Emission-Free Delivery” har Dachser använt batteridrivna fordon som FUSO eCanter och eActros sedan 2018. I elva europeiska städer levererar batteridrivna skåpbilar och lastbilar som standard alla lokala försändelser CO2-neutralt inom ett definierat innerstadsområde. För last mile-leveranser använder företaget även eldrivna transportcyklar för att distribuera försändelserna. 2018 vann pilotprojektet i Stuttgart tävlingen ”Sustainable Urban Logistics” utlyst av German Federal Ministry for the Environment och the Federal Environment Agency.

”Vi har mycket goda erfarenheter av de batteridrivna fordonens prestanda inom stadslogistik. Därför var det logiskt att ta nästa steg mot långdistanstransporter, tillsammans med Mercedes-Benz Trucks”, säger Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) hos Dachser.

Mercedes-Benz eActros LongHaul

Utvecklingsingenjörerna hos Mercedes-Benz Trucks konstruerar eActros LongHaul så att fordonet och dess komponenter uppfyller samma hållbarhetskrav som en jämförbar konventionell Actros för tunga långdistanstransporter. Det betyder 1,2 miljoner kilometer på vägen under en tioårsperiod. Batterierna i eActros LongHaul använder litium-järnfosfat-teknik (LFP). Dessa batterier kännetecknas framför allt av en lång livslängd och mer användbar energi. Batterierna i eActros LongHaul kan laddas från 20 till 80 procent på knappt 30 minuter vid en laddstation med en effekt på cirka en megawatt. Tre batteripaket ger en installerad totalkapacitet på drygt 600 kWh och två elmotorer genererar, som en del av en ny e-axel, en kontinuerlig effekt på 400 kW och en toppeffekt på drygt 600 kW.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.