Elbåt

Candela C-8 svenska elbåten flyger för första gången

Svenska Candela C-8 är den bäst säljande elbåten genom tiderna – redan på konceptstadiet. Med datorstyrda vingar under skrovet flyger C-8 ovan vattnet med längre räckvidd och bättre sjöegenskaper än någon annan elbåt på marknaden. Nu släpper det Lidingö-baserade teknikföretaget Candela de första filmerna på prototypens premiärflygning.

Med hjälp av bärplan och datorer ska den svenska elbåten Candela C-8 flyga över vattnet mjukt, tyst och med 2-3 gånger längre räckvidd än någon annan elbåt. Under färden kompenserar det datoriserade styrsystemet för vågor, vindar och olika last, för att göra färden mjuk och helt tyst även i hårt väder.

Med över 100 beställningar efter att konceptet visades upp i digital form i höstas blev Candela C-8 snabbt Europas bäst säljande elbåt.

Nu kommer de första filmerna på prototypens allra första flygtur förra veckan.

Med VD Gustav Hasselskog bakom ratten lyfte Candela C-8 med beteckningen P-01 ljudlöst från det kalla vattnet utanför Lidingö. Prototypen flög sedan över fjärden i marschfarten 22 knop och girade runt Svanholmen, vilket avslutade den första flygturen i det rigorösa testprogrammet som nu startat.

– Fantastiskt tyst och mjukt, bättre än jag kunde föreställa mig, sammanfattade Gustav Hasselskog provflygningen.

– Att vi lyckats utveckla C-8 från scratch på bara 16 månader är ett rekord som jag är stolt över. Candela C-8 är designad för att vara en bättre båt än dagens båtar, oavsett om de drivs av el eller fossila bränslen. Jag hoppas att vi med C-8 snabbt kan driva utvecklingen mot fossilfria resor till sjöss, sa han.

De datorstyrda bärplanen gör Candela C-8 till världens mest effektiva fritidsbåt. Tio sensorer känner av båtens flyghöjd och läser vågorna framför skrovet, vilket ger den så kallade Flight controllern den information som gör att bärplanen kan regleras automatiskt för att balansera båten – något som sker 100 gånger per sekund. Systemet påminner om det styrsystem som sitter i drönare, eller moderna instabila jaktplan som JAS 39 Gripen.

Resultatet är en ultraeffektiv fritidsbåt för åtta personer och med två kojplatser. C-8 drar 80% mindre energi än konventionella båtar och kan därmed åka både långt och snabbt på batterier. Med en marschfart på 22 knop kan Candela C-8 köra 50 sjömil, eller sträckan Stockholm-Möja tur och retur på en laddning, något ingen annan elbåt klarar. Toppfarten är 30 knop.

På köpet får C-8 en betydligt mjukare gång än konventionella båtar, eftersom den flyger över krabb skärgårdssjö. Dessutom blir driftskostnaderna 90% lägre – en tur till Sandhamn från Stockholms centrum kostar under 100 kronor, jämfört med 1000-lappen för en bensindriven konventionell båt i samma storlek.

Under gång är C-8 i det närmaste ljudlös, då Candela C-POD-motorn ligger helt under vattnet – och dessutom är i det närmaste underhållsfri, då den saknar växellåda.

Andra finesser som är banbrytande till sjöss är elektronisk fly-by-wire-styrning, en avancerad autopilot och automatiska uppdateringar av mjukvaran via 4G-nätverket.

Candelas 80 ingenjörer och tekniker på Lidingö har utvecklat alla komponenter, från den effektiva podmotorn Candela C-POD till datorerna och mjukvaran ombord. Nu växlar företaget upp både produktion och utveckling, för att kunna leverera 400 Candela C-8 per år under 2024. Något som möjliggjorts tack vare en rekordinvestering från EQT Ventures på 24 miljoner euro, som blev offentlig strax innan årsskiftet.

– Den första lyckade flygningen är en drömstart på det rigorösa testprogrammet vi nu genomför för att garantera en robust produkt. C-8-projektet är mer likt att utveckla ett flygplan än en båt. Vi kommer leverera de första produktionsbåtarna under sommaren, säger VD Gustav Hasselskog.

Källa: Pressmeddelande

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.