Buss med bränslecell har kört motsvarande ett varv runt jorden
En buss utrustad med PowerCell S2 bränslecellsstackar har i fälttester i Kina fram till slutet av januari i år tillryggalagt 4 000 mil, motsvarande ett varv runt jorden.
Bussen är en av flera som rullar i den kinesiska staden Wuhan och som utrustats med PowerCell S2-stackar av PowerCells kund Wuhan Tiger.
”Det här visar att vår ledande bränslecellsteknologi verkligen lever upp till de krav som regelbunden användning under verkliga förhållanden ställer,” säger Yibo Zhao, vd för PowerCells kinesiska dotterbolag PowerCell Fuel Cell Co Ltd.
Wuhan Tiger Fuel Cell Vehicle Company Ltd har varit kund till PowerCell Sweden sedan 2017. Bolaget håller på att utveckla bränslecellsdrivna fordon för den kinesiska marknaden tillsammans med den kinesiska fordonstillverkaren Skywell och har tagit fram ett bränslecellssystem på 40kW baserat på två stycken PowerCell S2. Sedan ungefär ett år tillbaka testas systemet i bussar som går i daglig trafik på busslinjerna 359 och 272 i Wuhan. Linje 359 är 12 kilometer lång och har totalt 16 hållplatser.
”Ingen av stackarna i bussarna har uppvisat minsta problem trots intensiv användning under lång tid och tuffa förhållanden – den buss som hittills gått längst har kört hela 4 000 mil. Det är ett väldigt starkt bevis för att våra produkter har den driftsäkerhet och tillförlitlighet som kunderna behöver och kräver”, säger Yibo Zhao, försäljningsansvarig för Asien och tillika vd för PowerCells kinesiska dotterbolag, PowerCell Fuel Cell (Shanghai) Co Ltd.
”Våra bussar utrustade med PowerCells bränslecellsstackar har fungerat mycket bra. Tack vare sin pålitlighet har vi på ett mycket påtagligt sätt kunnat demonstrera att bränslecellsteknologin är ett verkligt attraktiv alternativ för en utfasning av fossila bränslen inom fordonssektorn”, säger Wu Bo, Vice President, Wuhan Tiger.
Nollemissionslösning
Bränsleceller kan erbjuda en utsläppsfri elektrifiering av en lång rad applikationer, däribland olika fordon såsom bilar och bussar. Vid jämförelse kan nämnas att en genomsnittlig stadsbuss med dieselmotor som körts 4 000 mil skulle ha gett upphov till utsläpp av totalt cirka 6,8 ton koldioxid och 184 kilo kväveoxid.
För att minska utsläppen av hälsovådliga ämnen och koldioxid har Kina infört stora subventioner för fordon som elektrifieras med hjälp av bränsleceller. Wuhan Tiger har sedan i mars 2017 köpt sammanlagt 54 bränslecellsstackar av modell PowerCell S2. Under 2018 erhöll bolagets bränslecellsdrivna buss godkännande för produktion av de kinesiska myndigheterna.