Bristande kunskap om regler för elsparkcyklar oroar myndigheter
En ny rapport från Trafikanalys visar på omfattande kunskapsbrister kring regler och säkerhet för privatägda eldrivna enpersonsfordon. Kartläggningen avslöjar att både återförsäljare och användare ofta saknar grundläggande information om gällande lagstiftning, samtidigt som marknaden växer kraftigt.
Enligt nuvarande regelverk klassificeras elsparkcyklar som cyklar endast om de har en maxhastighet på 20 km/h och en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. Fordon som överskrider dessa gränser kategoriseras annorlunda, exempelvis som mopeder. Undersökningen visar att majoriteten av de privatägda elsparkcyklarna faktiskt överskrider dessa gränser och därmed tekniskt sett är att betrakta som mopeder.
Särskilt oroande är att många barn under 15 år använder fordon som de enligt lag inte har behörighet att framföra. Samtidigt har antalet olyckor ökat där Trafikanalys bedömer att privatägda elsparkcyklar var inblandade i minst 40 procent av olyckorna under 2023.
– Vår analys visar att det är angeläget med en tydlig och myndighetsgemensam information till allmänhet och återförsäljare. Den behöver, på ett bättre sätt än idag, beskriva vilka regler som gäller för eldrivna enpersonsfordon och konsekvenserna av att inte följa regelverket, säger Hans Lindh ten Berg som är projektledare på Trafikanalys.
Ett ytterligare problem är den bristande kännedomen om trafikförsäkringsplikten som infördes i slutet av 2023. Försäkringsbolagen har svårigheter att klassificera fordonen korrekt på grund av otydlig lagstiftning vilket komplicerar försäkringsprocessen.
Rapporten ”Användning, marknad och konsekvenser av elsparkcyklar och andra eldrivna enpersonsfordon” har tagits fram på uppdrag av regeringen och beskriver både utmaningar och möjligheter med den ökande användningen av privatägda elsparkcyklar i Sverige.