Boliden köper 74-tons el-lastbil från Scania för tunga transporter
En 74-tons el-lastbil för tunga transporter kommer levereras till gruv- och metallföretaget Boliden under våren 2022. El-lastbilen är en del av företagets satsning i att minska sin CO2-intensitet med 40 procent till 2030.
Elektrifierade fordon blir en vanligare syn på vägarna i norra Sverige. El-lastbilen, med en totalvikt om 74 ton inklusive last och trailer, kommer köras av Renfors Åkeri AB och trafikera en cirka 30 km lång sträcka tur och retur mellan gruva och anrikningsverk i Västerbotten.
– Vi visar återigen att tekniskt är helelektriska lösningar för tunga fordon redan är här. Utvecklingen går otroligt snabbt! Det är mycket viktigt att infrastrukturen hänger med för att fler kunder ska ta steget. Det är också otroligt värdefullt att jobba på denna typ av koncept för tung el-drift med aktörer som Boliden som vill driva utvecklingen framåt, inte minst inom klimatområdet, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.
– Att tidigt vara med och testa eldrift för väldigt tunga transporter och bidra till utveckling och omställning till hållbara lösningar ligger helt i linje med vår agenda. Den elektrifierade Scania-lastbilen kommer att reducera utsläpp i ett viktigt flöde i verksamheten och ytterligare stärka vår höga klimatprestanda, säger Jonas Ranggård, Programchef Boliden.
El-lastbilen är en del av ett nära och innovativt förutvecklingsarbete mellan Scania och Boliden. Samarbetet öppnar för möjligheten att elektrifiera ytterligare transportflöden inom Boliden framöver.
El-lastbilens tekniska lösningar bygger på dagens serietillverkade teknik där starkare komponenter tillförts vilket gör att tuffa driftsförhållanden fungerar ändamålsenligt med ett batterielektriskt fordon. Den kraftfulla lastkapaciteten och ännu längre räckvidder är redan inom 24 månader en del av Scania serietillverkade lösningar. Leverans av fordonet planeras ske under andra kvartalet 2022.
Projektet är en del av REEL, Regional Electrified Logistics, ett initiativ som leds av CLOSER och utförs med stöd från programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI) för att främja övergången till ett elektrifierat godstransportsystem på den svenska marknaden.