Är Tesla på väg in i restaurangbranschen?

Tesla har nyligen lämnat in ett ny varumärkesansökan gällande restaurangtjänster. Är detta ett tecken på att företaget håller på och realiserar en idé som VD’n Elon Musk och andra företagsledare har diskuterat offentligt sedan åtminstone 2017?

Företaget ansökte om tre nya varumärken som kommer att täcka kategorierna: “Restaurangtjänster, pop-up-restaurangtjänster, självbetjäningstjänster, avhämtning av restaurangtjänster” enligt USA: s patent- och varumärkeskontor som rapporterades först av Electrek. Ansökan väntar på granskning och kommer att granskas av en advokat runt den 27 augusti.

Det hela grundar sig i ett uttalande från företagets utvecklingsansvarig JB Straubel som vid en restaurangteknisk konferens sa att företaget kanske ger sig in i restaurangbranschen. Det handlar om att göra om Teslas laddstationer, Superchargers, till fullservicebutiker som också serverar mat. Tesla har redan testat en nedskalad version av idén genom att skapa lounger som den vid Supercharger-stationen i Kettleman City i Kalifornien.

Teslas VD Elon Musk utvidgade sedan sin närbutiksidé och slängde ur sig på Twitter:

Några månader senare ansökte Tesla faktiskt om en restaurang och Supercharger, men har varit relativt tyst om det potentiella affärsupplägget sedan dess.

Via Tech Crunch

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.