Elbåt

ABB utrustar första eldrivna färjan för flodpendling i Lissabon

Den första av tio nya, helt elektriska färjor öppnar för en ny era av utsläppsfri pendeltrafik längs floden Tejo i Lissabon, det senaste exemplet på grön omställning i Portugals huvudstad. Fartygets elsystem ombord bygger på en integrerad lösning för elkraft, automation, energilagring och framdrivning från ABB, som nu har levererats av varvet Astilleros Gondán till färjeoperatören Transtejo. De 40 meter långa stora fartygen, med plats för 540 passagerare, ersätter en flotta av äldre färjor som drivs med fossila bränslen. De nya färjorna kommer också att förbättra passagerarnas komfort samt minska drift- och underhållskostnaderna.

“Det är en viktig milstolpe för oss att leverera den första av dessa 10 färjor, och det är en glädje att se henne på vattnet i Lissabon. Vi ser mycket fram emot att leverera de övriga nio”, säger Antonio Pacheco, chef för GRP-divisionen på Astilleros Gondán.

Elektrifiering av färjor är en viktig del av Portugals strategi för att nå koldioxidneutralitet senast 2050. Programmet för elfärjor befäster Lissabons rykte som en av de mest hållbara städerna i världen och fortsätter en omvälvande period för en stad som vann utmärkelsen Europas gröna huvudstad 2020.

“Lissabon gör avtryck som pionjär som en pionjär inom miljövänlig kollektivtrafik, samtidigt som många av världens städer inser fördelarna med elfärjor för hållbarheten”, säger Juha Koskela, divisionschef för ABB Marine & Ports. “ABB:s ledande ställning inom integrerade elektrifieringslösningar för stadsfärjor är ett mycket synligt exempel på vårt arbete för att göra sjöfartsindustrin säkrare, smartare och mer hållbar. Vi på ABB är stolta över att spela en nyckelroll i utformningen av sjöfartens nya verklighet.”

Med kraftdistribution som hanteras av ABB Onboard DC Grid™ och som säkerställer att produktionen från varje fartygs 1 860 kWh-batteripaket är säker, tillförlitlig och optimerad, uppskattar ABB att de nya färjorna kommer att minska koldioxidutsläppen längs floden Tejo med cirka 6 500 ton varje år – vilket motsvarar utsläppen från 1 400 personbilar.

ABB tillhandahåller också styr- och likriktarsystem för landströmmen samt ett avancerat kommunikationssystem som identifierar det ankommande fartyget, dess laddningsstatus och den effekt som krävs, vilket gör att färjorna kan ladda inom 5-10 minuter.

De senaste siffrorna från Maritime Battery Forum[1] visar att 586 batteridrivna fartyg är i drift i hela världen och att ytterligare 195 är beställda, vilket innebär att färjeägarna fortsätter att ligga i framkant när det gäller att övergå till hybrid- och eldrivna fartyg. ABB har ett nära samarbete med färjerederier runt om i världen och levererar integrerade hybrida och elektriska framdrivningslösningar. Bland de senaste projekten kan nämnas turbåtarna Maid of the Mist Niagara Falls, fartyg i Fusion-klassen för P&O Ferries, en ny färja som förbinder Islands fastland med ön Vestmannaeyjar och ombyggnader av färjor för det svenska rederiet ForSea Ferries.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.