Produktionsstart av helelektriska soplastbilar från Mack Trucks
Volvokoncernens amerikanska dotterbolag Mack Trucks tillkännager idag planer på att kommersialisera Mack® LR Electric, en banbrytande lastbil för avfallshantering utrustad med ett helelektriskt integrerat Mack-drivsystem. Beställningar för Mack LR Electric kommer att öppnas under kvartal 4 2020, och leveranserna börjar 2021.
– Macks ledande position inom avfallssegmentet är mer än ett sekel långt, och vi är glada att kunna bygga vidare på det arvet idag genom att tillkännage kommersialiseringen av LR Electric-modellen. Den här rena, tysta och kraftfulla lastbilen visar det allra bästa av Mack-innovation och våra medarbetare, och jag kunde inte vara mer stolt över att meddela våra planer på att bygga den, säger Martin Weissburg, vd på Mack Trucks.
Produktionsmodellen Mack LR Electric kommer att uppfylla behoven hos både kommersiella och kommunala kunder som vill ha en verklig nollutsläppsbil som är anpassad till deras egna miljömål och lokala utsläppsregler. Med sin tysta drift kommer LR Electric att tillgodose behoven hos kunder som arbetar i en stadsmiljö som försöker minska buller och arbeta tyst på natten.
LR Electric introducerades som en prototyp 2018 och har Macks helt integrerade elektriska drivlina med dubbla elmotorer och fyra NMC-litiumjonbatterier för framdrivning av fordonen och kraft för alla tillbehör ombord. Ett unikt regenerativt bromssystem med tre lägen tar hänsyn till lastbilens ökande belastning och hjälper till att återfå energi från de hundratals stopp som soplastbilar gör per dag.
– LR Electric banar väg mot en omfattande acceptans av avfallslastbilar med nollutsläpp. När vi börjar leverera dem till kunder under det kommande året är vi fortsatt engagerade i att se till att dessa lastbilar är byggda för att tillgodose de unika behoven inom avfallshanteringsbranschen.
Liksom för alla LR-modeller kan kunder som köper LR Electric välja sin utrustningskaross från ett antal tillverkare, så att de kan skräddarsy lastbilen efter deras specifika applikation. Kunderna kan välja mellan samma konfigurationer för förar- / passagerarsidan, sittplatser och dörralternativ som erbjuds på den dieseldrivna LR-modellen. Dessutom gjordes minimala ändringar av mätare och instrumentering, så att Mack kunde överföra den ergonomiska förardesignade LR-hytten.
För att maximera kundernas driftstid kommer LR Electric att övervakas av Mack GuardDog® Connect, en proaktiv telematiklösning som övervakar fordonets prestanda för att hjälpa kunder att undvika oplanerad stilleståndstid. LR Electric-fokuserad serviceutbildning och utbildning för elsäkerhet kommer också att distribueras till Mack-återförsäljarnätverket för att säkerställa att kunderna får den supportnivå de förväntar sig från Mack.
Mack LR Electric kommer att tillverkas vid Mack’s Lehigh Valley Operations (LVO) i Macungie, Pennsylvania, där alla tunga Mack-lastbilar byggda för Nordamerika är monterade.