652 mil genom Europa – el-lastbil testad för långväga transport till Spanien
En 652 mil lång transport med eldriven lastbil mellan Sverige och Spanien ger ny insikt i eldrivna fordons kapacitet för långväga godstransporter. Göteborgsbaserade JTW Transport genomförde nyligen uppdraget med en inhyrd Volvo FH Electric, vilket gav praktisk erfarenhet av elektrifierade långdistanstransporter i Europa.
Resan omfattade leveranser av styckegods till kunder i flera spanska städer – Pamplona, Madrid, Alicante och Malaga. Med en totalvikt på cirka 30 ton söderut och en något högre vikt på returresan genomfördes transporten under 13 dagar. För att möta kundens önskemål om minskade koldioxidutsläpp valde JTW Transport att hyra en Volvo FH Electric med hög sovhytt från Volvo Hyrlast.
”Vi kör styckegods till framför allt Spanien, ibland även thermotransporter till Sahara. När frågan om en elektrifierad transport kom, tänkte vi direkt på Volvo Hyrlast,” förklarar Tony Walter, ägare av JTW Transport.
Föraren Niklas Svensson som genomförde transporten berättar om de praktiska aspekterna: ”Jag var väldigt nyfiken när jag satte mig i ellastbilen första gången. Jag ville lära mig hur det fungerar i verkligheten.”
Lastbilen kunde köra omkring 28 mil mellan laddningarna på vägen söderut. På returresan, med högre lastvikt, minskade räckvidden till cirka 20 mil. För att optimera energiförbrukningen höll Svensson en jämn snitthastighet på 83 km/h.
Under resan genomfördes totalt 37 framgångsrika laddningar. Sex laddningar avbröts av olika anledningar. Bristen på dedikerad laddinfrastruktur för lastbilar medförde särskilda utmaningar: ”Jag fick veva av trailern 36 gånger för att komma åt laddstationerna. Ibland behövde vi lägga ut klossar för att komma över refuger,” berättar Svensson.
Inför resan laddade Svensson ner flera laddningsappar och registrerade sig hos olika operatörer. Han tecknade även ett månadsabonnemang hos en laddoperatör för att reducera laddningskostnaderna.
”Jag hade förväntat mig att kunna betala med betalkort på laddstationerna, men laddningsappar visade sig vara den vanligaste betalningslösningen,” säger Svensson.
Ett omfattande arbete pågår för att utveckla laddinfrastrukturen för tunga fordon i Europa. Volvokoncernen, Daimler Truck och Tratonkoncernen samarbetar genom företaget Milence för att etablera 1 700 nya laddstationer fram till 2027. I Sverige sker en snabb utbyggnad av publik laddinfrastruktur för eldrivna lastbilar.
En betydande fördel med den eldrivna lastbilen är arbetsmiljön. ”Ljudnivån är så låg, det är otroligt behagligt att jobba i en tyst miljö. Lastbilen var både smidig och pigg,” framhåller Svensson.
Tony Walter ser utvecklingspotential för tekniken: ”Vi behöver få upp lastbilarnas räckvidd till 50-60 mil mellan laddningarna för att optimera fjärrtransporter. Med en bättre laddinfrastruktur för ellastbilar i Europa kommer det här att fungera mycket bra.”
Svensson tillägger: ”Det skulle vara intressant att testa en ellastbil med längre räckvidd, det skulle göra arbetsdagen i fjärrtrafik betydligt smidigare. När infrastrukturen växer och det finns ekonomiska incitament för åkerier att gå över till elektrifiering, då blir det optimalt att arbeta med.”
Transportuppdraget gav värdefulla insikter i praktiska aspekter av elektrifierade långväga godstransporter, samtidigt som det belyser områden där fortsatt utveckling behövs för att möta transportbranschens behov.
FAKTA
- Körsträcka: 6516 km
- Körtid: ca 90 timmar
- Antal laddningar: 37
- Antal laddoperatörer: 6
- Antal lastningar/lossningar: 10
- Antal laddningsappar i mobilen: 29, varav 22 användes