Världens första taxibilar för trådlös högeffektsladdning i Oslo

Jaguar Land Rover har gått med på att stötta Oslo stad med världens första taxibilar för trådlös högeffektsladdning.

I ett program känt som ”ElectriCity” kommer den globala fordonstillverkaren att samarbeta med det nordiska taxiföretaget Cabonline (NorgesTaxi AS), regionens största laddpunktsoperatör Fortum Recharge, den amerikanska teknikutvecklaren Momentum Dynamics samt Oslo stad för att bygga infrastruktur med trådlös högeffektsladdning för taxibilar i den norska huvudstaden.

Projektet blir världens första system med trådlös högeffektsladdning för eldrivna taxibilar, och genom att tillhandahålla en infrastrukturmodell för laddning som kan användas nästan överallt kommer projektet att bidra till det snabba införandet av elfordon globalt.

Fortum Recharge, som stöder projektets installation och elektrifiering, identifierade behovet av en mer effektiv laddningsprocess för taxiförare i Oslo och tog hjälp av Momentum Dynamics för att integrera den trådlösa laddinfrastrukturen.

Jaguar Land Rover kommer att förse Cabonline – Nordens största taxinätverk – med 25 Jaguar I-PACE-modeller. Märkets prestanda-SUV har utformats för att möjliggöra Momentum Dynamics trådlösa laddteknik, vilket gör bilen idealisk för att driva initiativet. Ett team av ingenjörer och tekniker från både Momentum Dynamics och Jaguar Land Rover engagerades när lösningen skulle testas, och Cabonline anmälde sitt intresse för att driva vagnparken som en del av Oslos ElectriCity-program.

För att användningen ska vara effektiv krävs att taxiförarna har ett laddsystem som inte tvingar dem att lämna sin rutt under arbetstiden. Flera laddplattor på 50–75 kW vardera är installerade på rad i marken vid ställen där taxi hämtar och lämnar passagerare. Det innebär att varje taxibil med utrustningen i fråga kan laddas medan den väntar på nästa körning. Systemet ligger under jord och använder inga kablar. Det krävs ingen fysisk anslutning mellan laddaren och fordonet, utan inkoppling sker automatiskt och ger i genomsnitt 6–8 minuters energi vid varje laddning upp till 50 kW.

Taxibilen får flera laddningar under dagen när den återvänder till taxiplatsen, så att batteriet hela tiden har en hög laddnivå och kan användas dygnet runt utan begränsningar av körsträckan.

Samarbetet i Oslo ElectriCity ingår i Jaguar Land Rovers ambition att göra samhällen mer hälsosamma och säkrare, samtidigt som utsläppen minskas. Företaget ska åstadkomma detta genom ständig innovation för att anpassa sina produkter och tjänster till en snabbt föränderlig värld, med fokus på att uppnå Destination Zero – en framtid med nollutsläpp, noll olyckor och noll trafikstockningar.

Prof Sir Ralf Speth, CEO för Jaguar Land Rover, berättar: “Vi är mycket stolta över vårt track record när det gäller elektrifiering, och vi satsar helhjärtat på att göra elfordon lättare att äga och använda. Taxinäringen är den perfekta testbädden för trådlös laddning, och även elektrisk mobilitet med höga mätarställningar överlag.

Den trådlösa laddplattformen är säker och energieffektiv och kommer att visa sig oumbärlig för elektriska vagnparker i takt med att infrastrukturen blir effektivare jämfört med tankning av konventionella fordon.

Vi är glada över att ingå i ElectriCity och att fortsätta vår ledande ställning inom elfordonsteknik. Det här är ett stort steg framåt för att nå vår mission Destination Zero.”

Oslo blir världens första storstadsområde att installera stationer med trådlös, induktionsbaserad högeffektsladdning för eldrivna taxibilar, i en satsning på att göra sitt taxisystem utsläppsfritt redan 2024. Norge vill emellertid gå ännu längre och arbetar för att alla nya bilar som säljs i landet 2025 ska vara helt utsläppsfria.